Nog wel van deze tijd?

Erik op 6 januari 2016 | 4 minuten leestijd
Toen ik begon met werken, en dat is alweer ruim 20 jaar geleden, zag de wereld er heel anders uit. Ik herinner me nog dat mijn eerste werkgever nog geen computers had. Na een paar jaar kwamen de eerste UNIX-computers op de werkplek. Pas in 1992 kwam het World Wide Web binnen het bereik van ‘gewone’ mensen door de oprichting van de eerste publieke ISP (Internet Service Provider).

Hoe je vroeger op de hoogte bleef van ontwikkelingen in je vak? Meestal via je werkgever of collega’s, door trainingen en via vakbladen. En natuurlijk door het bezoeken van vakbeurzen. Maar een vakbeurs bezocht je als ‘junior’ niet. Ik weet niet waarom ik dat in mijn beginjaren niet deed. Of we niet mochten, we het niet durfden te vragen of dat we er gewoon niet zo mee bezig waren. Geen idee… Ik ging pas vakbeurzen bezoeken toen ik een paar jaar werkte.

Maar feit is dat veel bedrijven pas op een vakbeurs hun innovaties lanceerden. Tot de opkomst van internet. Want waarom zou je met de lancering van je innovatie tot een beursmoment wachten? In het geval van de tweejaarlijkse VSK zou dat te lang duren. Met de opkomst en immens groeiende populariteit van internet bouw je snel bereik op en kun je je innovatie direct wereldkundig maken. Nemen we afscheid van de vakbeurs?

Laten we eerlijk zijn… internet is toch verdraaid handig. Google is je grootste vriend. De wereld via je venster… Een schaduwkant zie ik helaas ook. Ik word overspoeld met mailtjes en nieuwsbrieven. Ik lees ze al lang niet allemaal meer. En Google? Handig, maar je moet wel weten waarnaar je zoekt. Dus spontaan tegen iets nieuws aanlopen is er niet zo snel meer bij. ‘Information Overload’ noemen ze dat. Daarnaast wil ik weten met wie ik zaken doe, iemand ‘even in de ogen kijken’. Vreemd genoeg bekruipt me de laatste tijd steeds vaker het gevoel ‘dat ik iets mis’. Toch een kans voor de vakbeurs?

Ik denk dat de vakbeurs in het algemeen, en de VSK in het bijzonder, zeker een positie heeft. De rol is in de loop der jaren wellicht wat gewijzigd maar zeker niet uitgespeeld. Je kunt je via internet prima oriënteren, maar je wilt producten/innovaties toch ook echt met eigen ogen zien. Een beurs prikkelt je zintuigen (voelen, horen, aanraken,…), je laat je verrassen en maakt kennis met de leveranciers. En dat lukt nu eenmaal niet achter je monitor.  Waar anders dan op VSK vind je zo’n groot aanbod op jouw vakgebied? En waar anders vind je zoveel innovaties op één plaats? Ik hoor je denken ‘Hoezo, zoveel innovaties?’. We hebben voor de VSK Awards 2016 een recordaantal van 100 aanmeldingen gekregen! Die kun je allemaal komen bekijken op de VSK! Overzichtelijk bij elkaar op de VSK Awards Boulevard én in de stands van de exposanten. De jury heeft er 12 genomineerd waarop ook jij je stem kunt uitbrengen.

Is een vakbeurs nog wel van deze tijd? Ik denk dat VSK zeker nog wel van deze tijd is! Want of je nu komt voor producten en innovaties (100 innovaties op één plek bij elkaar en een breed exposantenaanbod), om kennis op te doen (4 theaters met een uitgebreid lezingenprogramma), om te netwerken (een breed exposantenaanbod) of voor de fun (VSK Games of gewoon een dagje nuttig en gezellig op pad met je collega’s)…. VSK biedt het. Dus mag ik je uitnodigen om deze keer zeker (weer) te komen? En een speciale uitnodiging voor de ‘junioren’: gewoon komen want je steekt er echt wat van op  (dus je werkgever ook!). Ik heet je graag welkom!

Cas Wegman

Brand Manager VSK 

Gerelateerde artikelen