Het nieuwe product van Fraunhofer geeft de auto’s een actieradius van 1000 kilometer. Momenteel is het gemiddelde rijbereik slechts 160 kilometer. Hierdoor leggen de elektrische auto’s voor lange afstanden het nog steeds af tegen de traditionele auto’s op benzine of diesel.
De batterijen die momenteel worden gebruikt zijn aaneengeschakelde batterijen die uit honderden tot duizenden individuele batterijen bestaan die met elkaar verbonden zijn. Doordat deze individuele batterijen allemaal een omhulsel en kabels nodig hebben, is de beschikbare ruimte beperkt.
De nieuwe batterij waar Fraunhofer aan werkt gaat efficiënter om met de beschikbare ruimte waarbij ook minder omhulsel nodig is. Hierdoor is er meer ruimte voor de daadwerkelijk batterij waar de elektriciteit wordt opgeslagen.
Embatt-batterij
De EMBATT-batterij, zoals het product wordt genoemd, haalt zijn elektriciteit van een andere batterij die de brandstofbatterij wordt genoemd. De brandstofbatterij werkt door zuurstof te combineren met een gas zoals methaan of waterstof. Deze combinatie wordt langs een doorlatend membraan gehaald om zo elektriciteit te genereren. De sleutel tot succes is de zogenaamde bipolaire plaat die beide kanten bedekt en die voornamelijk is bedoeld om de opgewekte elektriciteit op te vangen. Hierbij dient één plaat als de anode en de andere werkt als de kathode. De huidige batterijen worden vervangen voor batterijen met dezelfde platen. In plaats van de batterijen naast elkaar te zetten, worden ze bovenop elkaar gestapeld en afgesloten met een plaat die de elektriciteit kan verplaatsen. Dit vermindert de weerstand en zorgt voor meer elektriciteit dat ook nog eens sneller beschikbaar is.
Bipolaire plaat
In het ontwerp waar Fraunhofer momenteel aan werkt, bestaat de bipolaire plaat uit metallic tape die aan beide kanten is bedekt met gepoederde keramiek, gemixt met polymeren en elektrisch geleidende materialen die de opgewekte elektriciteit kunnen opvangen. Dit zorgt volgens de ontwikkelaar voor een gemakkelijkere productie en een langer leven van het product.
Lange weg te gaan
Momenteel wordt er nog gewerkt aan het product in een laboratorium, maar het bedrijf wil de productie graag opschalen en in 2020 de batterijen in auto’s te gaan testen.