​Netbeheer Nederland brengt duurzame initiatieven in kaart

Erik op 24 september 2015 | 2 minuten leestijd
Welke duurzame initiatieven zijn er eigenlijk in Nederland? En hoeveel? En waar? Netbeheer Nederland brengt dit in kaart met een interactieve, online kaart. Momenteel staan er zo’n 100 initiatieven op het platform, maar dit aantal zal snel groeien. De kaart is hier te bekijken.

Op het congres van IPIN (Innovatieprogramma intelligente netten) werd de energiekaart gelanceerd. “Hierop staan al zo’n 100 duurzame energie-initiatieven met ruim 140 betrokken organisaties, inclusief een korte toelichting over het doel, de contactgegevens en de resultaten”, aldus Marijn Artz van Netbeheer Nederland in een persbericht.

Uitbouwen

Momenteel bevat de website vooral projecten met intelligente energienetten. Dit komt omdat de brancheorganisatie van de energienetbeheerders in Nederland de initiatiefnemer van het project is. “Maar het is nadrukkelijk de bedoeling om samen met andere partijen het online platform verder uit te bouwen”, benadrukt Marijn Artz van Netbeheer Nederland.

Duurzame energieprojecten zijn enorm populair, in Nederland én wereldwijd. Artz weet dan ook zeker dat een platform als dit erg gewenst is: “Er is grote vraag naar een helder overzicht van de pilots, proeftuinen en projecten op het gebied van duurzame energie en naar een podium om ideeën en gedachten uit te wisselen.” Op deze manier kunnen succesvolle projecten ook op andere plekken in Nederland toegepast worden en kan men van elkaar leren.

Kennisplatform

Het einddoel is een kennisplatform over duurzame energie-initiatieven, waar alle partijen elkaar gemakkelijk kunnen vinden en in contact kunnen komen met elkaar. Om dit te bereiken moet er nog wel het een en ander gebeuren, weet Artz: “Zo’n platform bouwen is één, maar het moet natuurlijk wel gaan leven. Met deze eerste versie hebben we iets om te laten zien en het gesprek aan te gaan over hoe betrokkenen het zouden willen gebruiken. Dat bepaalt immers het bestaansrecht van het platform. De komende tijd zoeken we potentiële platformgebruikers op tijdens live-bijeenkomsten. Zo hopen we ze nieuwsgierig te maken en samen, stapje voor stapje, de volgende fase in te gaan.”

Gerelateerde artikelen