Medewerkers als ambassadeurs van het bedrijf

Erik op 6 februari 2015 | 3 minuten leestijd
Afgelopen week was ik aanwezig bij een communicatietraining voor servicetechnici. De training moest bijdragen aan een betere communicatie met klanten, bijvoorbeeld over hoe je kennismaakt, je aanpak bespreekt en terugkoppelt wat er is gebeurd of moet gebeuren. Maar algauw kwam ik tot de conclusie dat zo’n training lang niet altijd nodig is. Goede communicatie begint namelijk bij jezelf.

Menig ondernemer heeft een mooi succesvol bedrijf, een kwalitatief hoogwaardig product en/of dienst en goed personeel. Daarnaast willen ze niets liever dan de beste zijn in hun vakgebied en zich onderscheiden van anderen. Om dat te bereiken is het belangrijk om van je medewerkers echte ambassadeurs te maken. Daarvoor is het nodig om eerst een eigen verhaal te hebben over hoe jij wilt dat je bedrijf wordt gezien en beleefd door de managers en de medewerkers. In feite is het niet zo moeilijk om zo’n ‘identiteitsverhaal’ te hebben – in feite weet je als ondernemer heel goed wie je wilt zijn – maar ik geef toch een paar suggesties.

In de eerste plaats is het niet leuk om een verhaal over de identiteit van je bedrijf alleen te maken. Leg de vraag eens op tafel bij je managers en medewerkers. Wie zijn ‘wij’ in hun ogen? Wie zouden ‘we’ willen zijn? Hoe willen ‘we’ gezien worden door medewerkers en klanten?

In de tweede plaats zijn de beelden die het verhaal oproepen belangrijk. Is het motiverend, realistisch en raakt het je mensen? Persoonlijk heb ik altijd veel gehad aan de bekende woorden van Antoine de Saint Exupery: “Als je een schip wilt bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om het hout te verzamelen, orders te geven en het werk te verdelen. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme, eindeloze zee.”
In de derde plaats en misschien nog wel het belangrijkste is de wijze waarop je het verhaal gaat vertellen in je bedrijf. Op de zeepkist; in het team; als er iets te vieren is. Kies het juiste moment, hou het kort en zorg dat je het vertelt op een manier dat medewerkers het niet alleen kunnen begrijpen, maar ook kunnen navertellen. Het moet ten slotte ook hun verhaal zijn. En herhaal, herhaal, herhaal: op elk gepast moment.

Vervolgens kun je aan de slag met het vertalen van het verhaal naar het gedrag dat daarbij hoort. Een betrouwbaar bedrijf houdt zich stipt aan afspraken, een top-servicebedrijf levert meer dan verwacht en een innovatief bedrijf denkt net iets verder met de klant mee. Een werknemer met het identiteitsverhaal in het achterhoofd kan ook makkelijker feedback geven aan collega’s wanneer er gedrag getoond wordt wat niet aansluit of dwars staat op het identiteitsverhaal. Zo kunnen medewerkers elkaar stimuleren en corrigeren en op een natuurlijke manier met elkaar verder groeien in hun ambassadeursrol.

Geen training dus, maar zelf aan zet om gedrag van medewerkers te beïnvloeden. Jouw verhaal is hun referentie om de gewenste houding te tonen bij klanten. Échte ambassadeurs die maak je niet, die ontwikkelen zichzelf!

Gerelateerde artikelen