Bij de ontwikkeling van de ThermoSmart heeft het bedrijf de hulp ingezet van de gebruikers. Door naar hun wensen te luisteren, is het product verder verbeterd. “Wat begon met een persoonlijke frustratie over hoe lelijk en onhandig bestaande thermostaten waren, is uitgegroeid tot een high tech design-product met een intuïtief gebruiksgemak -dat het bedrijf bovendien heeft weten te patenteren,” legt medeoprichter en CEO Hans Kouwenhoven uit. De ontwikkelaars van de ThermoSmart willen onderscheidend zijn en hebben onder meer een ThermoArt-programma ontwikkeld. Het display kan daarmee worden aangepast met een foto, de kleur van de muur of het behang. “Een lelijke thermostaat op een prachtige muur behoort hiermee tot het verleden. ThermoSmart helpt huishoudens om heel gemakkelijk en aangenaam energie te besparen, wat zowel de natuur als de portemonnee goed doet. De essentie van ThermoSmart is ‘Mooi en Makkelijk’.”
Nederlandse consument
Onnodig stoken wordt een nationale allergie. Toch blijkt uit onderzoek dat 75% van de Nederlandse huishoudens het huis verwarmt terwijl niemand thuis is. “De belangrijkste reden is een onbegrijpelijke thermostaat. Denk bijvoorbeeld aan het programmeren op een klein LCD schermpje met veel onduidelijke knoppen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat meer dan 50% van de Nederlanders hun thermostaat op afstand wil kunnen bedienen,” legt het Nederlandse bedrijf uit.
Europese markt veroveren
Het bedrijf wil nu andere Europese markten veroveren. “Na het Nederlandse succes en ervaring opdoen in België, gaat het bedrijf de grens over naar Duitsland, Engeland en Frankrijk.” Nadat in 2013 door middel van een crowdfund campagne geld werd opgehaald om het product te lanceren, wordt er momenteel opnieuw een campagne gestart. Dit keer dus om geld te verzamelen om de grens over te gaan.
Internet of Things
“Huishoudens bestaan steeds meer uit slimme apparaten, welke door het Internet of Things aan elkaar verbonden worden. Door de centrale rol in huis en directe toegang tot het internet vormen slimme thermostaten steeds meer het middelpunt binnen slimme huishoudens,” gaat Kouwenhoven verder. Onderzoek wijst daarbij uit dat de verwachting is dat de markt voor slimme thermostaten de komende jaren explosief groeit, met tenminste 65% per jaar.
Voordeel voor de installateur
De sterke groei van de markt is goed nieuws voor de installateur. Meer producten bij de consument betekent meer werk voor de installateur. Zeker omdat veel slimme thermostaten moeten worden voorzien van een converter die in de cv-ketel moet worden gemonteerd zodat de producten kunnen communiceren.