Marketing in de installatiebranche

Erik op 18 juni 2014 | 3 minuten leestijd
Gebrek aan marketing is één van de belangrijkste oorzaken van faillissementen in de bouwsector, dus ook in de installatiebranche. In de afgelopen paar jaar is er meer veranderd in de marketing dan in de halve eeuw daarvoor. Een installatiebedrijf doet er verstandig aan om een goed marketingbeleid te voeren, zodat het bedrijf gezond kan blijven.

Marketing ook belangrijk in installatiebranche

Uit een recent onderzoek van BouwAlmanak bij 98 aan de bouw gerelateerde bedrijven blijkt dat er vier hoofdredenen zijn waarom bouwbedrijven failliet gaan:

  • gebrek aan eigen geld bij ZZP’ers
  • het aanhouden van slechte opdrachtgevers
  • klussen accepteren onder de prijs
  • geen geld investeren in marketing

Niet trappen in de neerwaartse spiraal

Het opvallende daarbij is dat bedrijven waarmee het slecht gaat meestal als eerste op hun marketing beknibbelen. Vaak blijkt dát het begin van een neerwaartse spiraal. Een goed marketingbeleid zorgt immers voor klanten. Niet alleen voor bedrijven in het nauw, maar ook voor alle andere bedrijven blijft het daarom belangrijk om in marketing te blijven investeren. Zolang er in de markt voldoende vraag is naar de diensten en producten die uw bedrijf biedt, zou u met behulp van goede marketing voldoende klanten moeten hebben.

Heeft u de transitie al gemaakt?

Er is een simpele manier om te weten of de marketing van uw bedrijf helemaal up-to-date is. De belangrijkste vraag die u daarop een antwoord geeft is: “Heeft mijn bedrijf al de transitie gemaakt van het vinden van klanten naar het zorgen dat klanten mijn bedrijf vinden?”

Door het internet en social media is het nu veel makkelijker voor klanten om zelf uit te zoeken met welk bedrijf ze in zee willen gaan. Uw zichtbaarheid en vindbaarheid in die media is op dit moment dus van essentieel belang. Als u meteen hierbij enige weerstand voelt, is het wellicht slim om te bedenken dat digitale marketing relatief goedkoop is: een facebookpagina, een goed lopend twitteraccount of online campagne kosten (vaak) minder geld dan een advertentie in een vakblad of krant of printcampagne.

Vrienden met Google

Belangrijk bij hedendaagse marketing is dat u goede vrienden bent Google, de zoekmachine die door de meeste mensen gebruikt wordt. Uw website en andere uitingen moeten goed te vinden zijn, zodat uw bedrijf zichtbaar en vindbaar is voor potentiële klanten. De juiste zoekwoorden, uw teksten optimaliseren, helder en duidelijk verwoorden wat uw bedrijf onderscheidt van andere bedrijven en relevante online artikelen, tweets en berichten voor uw doelgroep zijn elementen die kunnen bijdragen tot betere vindbaarheid en aantrekkelijkheid voor uw klanten. Het komt voor dat bedrijven met een enkele tweet een order binnenslepen!

Direct contact met de klant

Door internet en sociale media heeft uw bedrijf de mogelijkheid om veel directer contact te hebben met uw (potentiële) klanten. Zaken als positieve online aanbevelingen en referenties van eerdere klanten kunnen uw bedrijf aantrekkelijker maken voor nieuwe klanten. Ook negatieve reacties van klanten kunnen een kans zijn voor een bedrijf, door de problemen alsnog op te lossen en te laten zien dat er van fouten geleerd wordt.

 

Gerelateerde artikelen