‘Feedback is voer voor kampioenen’ hoorde ik laatst iemand zeggen. Daarmee wordt bedoeld dat werknemers die aangesproken worden op hun gedrag beter presteren op de werkvloer. Met de juiste feedback is het dus mogelijk om van alle medewerkers échte kampioenen te maken. Dat is makkelijk gezegd, maar waarom is het dan zo moeilijk om te doen?
Feedback voor verandering
Feedback gaat over verandering van gedrag in het werk en praten over gedrag betekent persoonlijk worden over wat irriteert of ergert. Managers willen liever geen gedoe en medewerkers willen aardig gevonden worden. Zo kunt u elkaar lekker in de tang houden. Of erger: de sfeer, samenwerking en uitdaging wordt verstoord met alle gevolgen van dien. En dat is jammer, want het kan anders.
Opkroppen is funest
Zelf heb ik de ervaring dat feedback geven eenvoudiger is als u gewenst en ongewenst gedrag niet opspaart, maar meteen benoemt. Hoe langer er gewacht wordt, hoe moeilijker het wordt. Een paar zinnen zijn vaak genoeg en het hoeft echt geen zwaar gesprek te worden. Realiseer ook dat veel mensen blind zijn voor hun eigen gedrag en de effecten daarvan op anderen. We hebben allemaal blinde vlekken in ons gedrag en zolang daar niemand wat van zegt is er geen reden of aanleiding daar iets aan te veranderen. Blijven we de koffie voor onszelf halen, laten we de projectrapportage door de jongste collega doen en koppelen we niet terug dat het meerwerk in een project oploopt. Een stimulerend motief om feedback te geven is niet alleen de blinde vlek blootleggen, maar ook de feedback richten op de kwaliteiten die mensen hebben. Complimenten geven is dé manier om mensen te laten groeien en nieuwe vaardigheden aan te leren.
Complimenten, tips en advies
Mensen voelen zich veilig en meer zelfverzekerd als er erkenning is voor wat ze goed doen en als ze advies of raad krijgen over hoe ze iets beter of anders kunnen doen. Tips en advies geven is gewoon een kwestie van doen. Laat merken dat u de ander ziet, geef waardering voor de prestatie en toon goede wil om te helpen. In de praktijk gaat zo’n gesprek bijvoorbeeld als volgt. “Dat je het initiatief genomen hebt om de klant te informeren over kosten van de renovatie is uitstekend. De tip die ik je mee wil geven voor de volgende keer is om eerst een calculatie te maken met de werkvoorbereider.” Een positieve feedback mét een lerend effect. In bedrijven met een zogenaamde ‘top en tip cultuur’ werken mensen zelfstandiger en worden er met elkaar betere prestaties geleverd.
Nog even wat tips op een rijtje:
– Feedback geven gaat makkelijker als u het niet te moeilijk of te zwaar maakt
– Feedback is het meest effectief vanuit een stimulerend motief. Dit kan door de blinde vlek van iemand bloot te leggen en in te zoomen op iemands kwaliteiten.
– Met ‘tops en tips’ draagt u bij aan verbetering van prestaties en het aanleren van nieuwe vaardigheden.
– Feedback moet gebeuren op het juiste moment, maar wacht niet te lang.
– Win aan kracht door het kort en bondig te houden en te spreken in de ik-vorm
Tekst: Tineke Kanters