De taakverdeling is helder en werkt uitstekend, aldus José. ‘Mijn ervaring als leidinggevende komt hier heel goed van pas. Ik ben een mensen-mens, ik vind zowel de contacten met alle werknemers als met opdrachtgevers en samenwerkingspartners heel belangrijk. Dat ik geen technische achtergrond heb, is eigenlijk niet zo erg. Als je al zo lang mee draait in het bedrijf, dan krijg je al heel wat kennis mee. Vraag me niet om een reparatie uit te voeren, of om een installatie in bedrijf te stellen, maar in zakelijke gesprekken over koeltechnische problemen weet ik heel goed waar ik over praat. Ik ben een verbinder. Als ik van een klant weet wat hij nodig heeft, dan zorg ik dat de juiste mensen voor hem aan het werk gaan.’
Ambachtelijk bier
‘Wij hebben heel veel leuke klanten en ze zijn allemaal heel verschillend. Ze zitten in de voedingsmiddelenindustrie, horeca, productie, zorg, vervoer, informatiebeheer en noem maar op. De leukste klanten? Dat zijn toch wel de bedrijven die een eigen technische dienst hebben en voor wie koeltechniek een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering uitmaakt. Qua kennis staan we met zo’n bedrijf op gelijke hoogte, je spreekt als het ware dezelfde taal en kunt heel goed sparren. Het is een uitdaging – in de positieve zin van het woord – om deze klanten van dienst te zijn, en enorm bevredigend als je samen tot een oplossing komt. Er zitten bijzondere projecten bij. Zo wilde een toeleverancier voor warmtebehandelingen een vriezer die 1000 kilo staal in 12 uur kan afkoelen van 70°C naar -40°C, en voor een brouwerij ontwikkelden we een speciale cel voor het nagisten van hun ambachtelijke bier. Prachtige opdrachten zijn dat.’
Leren van elkaar
José is van mening dat een goede mix van mannen en vrouwen in een bedrijf het beste werkt. ‘Ik kan het goed vergelijken: met de overstap van de zorg naar de techniek kwam ik vanuit een omgeving met voornamelijk vrouwen terecht in wat bij uitstek een mannenwereld is. Ik kan je vertellen dat extremen niet ideaal zijn. Alleen vrouwen of alleen mannen, dat is veel te eenzijdig. In het begin vond ik de verandering best ingewikkeld, maar in de loop van de jaren hebben we het bedrijf een beetje naar onze hand gezet. De sfeer en cultuur in een bedrijf kun je zelf vormgeven. Er wordt bij ons veel meer gecommuniceerd dan vroeger, en we letten bij ons aannamebeleid meer op menselijke skills. De cultuur is er warmer en opener door geworden, en ik geloof dat iedereen daar voordeel van heeft. Mannen en vrouwen kunnen van elkaar leren. Een goede mix is daarom het beste.’