‘Ik maakte de opleiding Fotografie & Film wel af’, vertelt ze, ‘maar ik besloot om daarna een opleiding Elektrotechniek te gaan doen, met als specialisatie Mediatechniek. Na die studie kwam ik in de automatisering terecht en groeide door van software-engineer tot projectleider. Ik merkte dat ik uiteindelijk nog maar weinig bij de techniek zelf betrokken was. Dat vond ik jammer, want ik houd ervan om mee te denken over technische oplossingen. Ik ben toen uit gaan kijken naar iets anders, en maakte in juli 2019 de overstap naar TKF, waar ik R&D Engineer ben.’
Van laagspanning naar powertechniek
Om te beginnen werd Christina gevraagd om haar projectmanagement-skills in te brengen, zodat projecten nog efficiënter georganiseerd konden worden. Ze vertelt: ‘Daarna ben ik me gaan verdiepen in de wereld van de kabels. Het is nieuwe materie voor me, maar ik vind het heel interessant. Het werk is divers en mijn team bestaat uit vriendelijke en behulpzame collega’s. Op dit moment doe ik een aantal onderzoeken, bijvoorbeeld naar manieren om kabels die tijdens het maakproces beschadigd zijn, te repareren. In mijn vorige functies was ik op laagspanningsniveau bezig, hier gaat het om midden- en hoogspanning, en powertechniek. De basis ken ik wel, en ik doe hier ter plekke meer kennis en ervaring op. Ook een onderwerp als kunststoffen is hier een belangrijk onderdeel, dus het werkveld is heel breed.’
Gemengd team
Christina heeft vanuit eerdere functies de ervaring dat een gemengd team beter werkt dan een team dat uitsluitend uit mannen of uit vrouwen bestaat. Ze zou daarom graag zien dat er meer vrouwen in technische functies gingen werken. ‘Het percentage vrouwen in het subsea team is door de aanwezigheid van collega Jin Zhang en mij behoorlijk hoog,’ lacht ze. ‘Maar over het algemeen is er in de techniek geen goede balans. Ik denk dat ouders er bij het opvoeden veel aan kunnen doen om een breed spectrum te laten zien. Mijn vader nam mijn zus en mij vroeger mee naar zijn werk en legde daar van alles over uit. Hij gaf ons ook regelmatig een stuk gereedschap in handen en vertelde wat we ermee konden doen. Het gaat om het kennismaken met dingen die buiten de geijkte patronen liggen. Als ik zie wat er in de decembermaand voor stereotypisch speelgoed te koop is, dan duidt dat op een enorme tweedeling. Ik vind dat jammer.’
Praktische dingen
Christina’s man is op dit moment bezig met het ontwikkelen van een methode om techniek bij scholen en bso’s op de kaart te krijgen. ‘Het gaat dan om het werken met bepaalde materialen, en vaardigheden zoals lassen, zowel voor jongens als voor meisjes’, zegt ze. ‘Vroeger leerden kinderen veel praktische dingen van hun ouders, maar dat gebeurt helaas steeds minder. School kan een omgeving zijn om daar op in te spelen. Er is behoefte aan. Ik vind het heel goed dat mijn man daarmee bezig is, en ik zou daar in de toekomst zelf ook wel een bijdrage aan willen leveren.’