De koplopers in het elektrisch rijden zijn natuurlijk al voorzien. Maar binnen afzienbare tijd is de laadpaal deels ook verplicht: het Europees Parlement heeft besloten dat er op elke tien parkeerplaatsen een laadpaal moet komen. Die regel gaat in 2020 in en is bedoeld om elektrisch rijden te stimuleren. Naast de 1 op 10 regel is er afgesproken dat tien procent van de overige parkeervakken moet worden voorbereid op het installeren van extra laadpalen. De regel gaat gelden voor bedrijven, kantoren en winkels. Ook VvE’s van panden waarin wonen en werken samengaan, krijgen ermee te maken. Dat betekent al met al een enorme operatie! Dat er meer laadpalen geïnstalleerd worden, betekent aan de ene kant dat er veel meer mensen elektrisch gaan rijden en dat is een goede zaak voor het milieu. Aan de andere kant is het een hele nieuwe markt voor installateurs; goede zaken dus.
Zakelijk en particulier
Elektrisch rijden gaat een enorme vlucht nemen. Eigenaren van een elektrische auto betalen minder belasting. Bovendien is stroom is goedkoper dan gas, benzine of diesel. Particuliere klanten gaan voor het financiële voordeel en voor het milieu. Zakelijke klanten geven met het aanbieden van de mogelijkheid om elektrische auto’s op te laden ook hun groene imago vorm. Zowel klanten als werknemers kunnen er gebruik van maken. Laadpalen op het parkeerterrein zijn een teken van gastvrijheid, en dat draagt bij aan de klantenbinding. Bezitters van elektrische auto’s willen tijdens het winkelen, restaurantbezoek of een avond fitnessen ook hun auto op kunnen laden. Dat kan een prettige bron van inkomsten zijn voor de winkel, het restaurant of de sportschool. De kosten van de laadpalen zijn er op die manier snel uit.
Deskundige aanpak
De maatregel die het Europees Parlement voorschrijft, heeft nogal wat voeten in aarde. Want een laadpaal installeren is meer dan een paal in de grond plaatsen. Het vraagt om een deskundige aanpak. Er is een breed assortiment aan AC-laadstations met een laadvermogen van 3,7 kW tot en met 22 kW om elektrische auto’s maar ook plug-in hybrides snel en veilig op te kunnen laden. De meeste laadstations worden buiten geplaatst, op een stoep of een parkeerterrein. Ze moeten dus goed tegen allerlei verschillende weersomstandigheden bestand zijn. Soms is een wandoplader een betere keuze dan een paal in de grond. Sowieso moeten er op locatie technische aanpassingen gedaan worden, zoals het aanleggen van een voedingskabel, eventuele graafwerkzaamheden en het aanbrengen van een extra groep in de meterkast. Afhankelijk van het type laadstation moet de energieleverancier ingeschakeld worden. Het is ook zaak om ervoor te zorgen dat het laadstation wordt beveiligd door een aardlekschakelaar die eventuele gelijkstroomfouten opspoort en afschakelt.
Betaalbaarheid
Het aanbod van autofabrikanten groeit, ze investeren allemaal in de ontwikkeling van elektrische modellen. Tot nu toe werd het merendeel van de elektrische auto’s door zakelijke rijders gereden. Nu veel merken inzetten op betaalbaarheid komen er binnen afzienbare tijd meer modellen op de markt die binnen het bereik van particulieren zullen liggen. Het veelbesproken punt van de actieradius is bekend, en ook daar zijn de autofabrikanten druk mee bezig. Accu’s voor elektrische auto’s worden een stuk krachtiger, waardoor een grotere afstand kan worden afgelegd. Al die facetten maken het waarschijnlijk dat elektrisch rijden binnen een aantal jaar de benzineauto gaat verdringen. Veel van die toekomstige e-autobezitters willen een laadpaal voor de deur. Installateurs gaan daar een grote rol in spelen. Want zij gaan die laadpalen installeren en onderhouden. En omdat ze bij de aanleg tot in de meterkast van de klant komen, kan daar heel goed meer werk uit voortkomen. Bijvoorbeeld als er behoefte is aan zonnepanelen die een gedeelte van de stroom voor de auto kunnen gaan opwekken.