Thema van de komende Internationale BouwBeurs is ‘Bewust Bouwen’. Carlier: “Dat thema is niet zomaar gekozen, het komt op verschillende manieren terug op de beurs. In een enquête hebben we onze potentiële bezoekers gevraagd hoe zij deze term interpreteren. We zien vier typen antwoorden terug. We hebben de ‘groene’ interpretatie. Bewust omgaan met het milieu en dat terug laten komen in de manier waarop er wordt gebouwd.
Anderen zien in het thema ‘Bewust Bouwen’ veel meer de noodzaak om verspilling in het bouwproces uit te bannen. Het valt me op dat een grote groep ondervraagden ‘Bewust Bouwen’ uitlegt als bouwen waaraan behoefte is. Dus markt- en klantgericht. Tenslotte zien potentiële bezoekers het thema als een roep om de kosten onder controle te houden.“
Ruim aan bod
Op de BouwBeurs worden ze op hun wenken bediend. Al deze invalshoeken komen ruim aan bod. We hebben een uitgebreid kennisaanbod met het Renovatietheater, het Bouwhuis en de seminars op Bouw & ICT. Wie ‘bewust bouwen‘ koppelt aan milieu kan zijn hart ophalen met de Greenbuild Selectie, het beste van het beste wat toeleveranciers in Nederland te bieden hebben op dit gebied. Hoge ogen scoort Material Xperience, waar de allernieuwste materialen worden gepresenteerd. Met sommige wordt al gewerkt, andere materialen werpen een blik op de nabije toekomst.
Carlier: “We hebben het terecht over krimp van het volume. Maar het beperkte volume is nog steeds enorm. Dat vergeten we wel eens. Ik zie wel een andere trend. Ik werd daar onlangs door een architect op gewezen, toen ik hem vroeg hoe het met zijn business gaat. ‘Tot onze verbazing hebben we nog steeds werk’, zei hij. ’Weliswaar alles voor de korte termijn, maar toch. Ik merk wel dat de opdrachten interessanter zijn. Onze opdrachtgevers willen geen poespas meer, maar creatieve, functionele oplossingen. Die kunnen we alleen realiseren als we samenwerken met partners die bereid zijn die creativiteit te leveren. Dat leidt tot een nieuwe vorm van inspiratie. We werken met gemotiveerde aannemers die bereid zijn tot het uiterste te gaan, met veel ruimte voor nieuwe oplossingen’.”
Frisse oplossingen
En daar komt volgens Carlier de BouwBeurs in zicht. Carlier: “Die architect eist van de partners een andere kijk op oplossingen. Er is geen ruimte meer in de trant van ‘zo doe ik het al jaren’. Hij verwacht frisse oplossingen. Het is voor iedereen lastig gebaande paden te verlaten. Heel veel oplossingen en producten zijn gewoon op de markt, en toch heb je ze niet gezien. Je was er niet ontvankelijk voor. Ik wil de BouwBeurs 2013 positioneren als de Beurs voor de ontvankelijke geesten. Tussen al het nieuwe – en dat is er ook – zie je producten voor het eerst die al lang bestaan. Die ontvankelijkheid maakt je tot de ware, gemotiveerde partner van die architect.”
De BouwBeurs is ook in deze woelige tijden een ijzersterk baken. Wie bereid is verder te kijken dan wat hij al weet, ontdekt heel veel nieuws. De hele branche is over de volle breedte uitstekend vertegenwoordigd. Bedrijven zien de beurs gelukkig nog steeds als een uniek instrument om met de bouw in contact te komen. Ik zal niet ontkennen dat we een aantal exposanten missen, tegelijkertijd zie ik exposanten die lang zijn weggeweest terugkomen. Velux –van de dakramen – is er zo een. Eens in de tien jaar bieden ze de markt een compleet nieuwe range aan producten. Ze zoeken het moment om dat te communiceren, en dat is de BouwBeurs.”
Inspiratie
Carlier doet geen uitspraken over bezoekersaantallen.“Die aantallen zeggen me niet zoveel. Een geslaagde beurs hangt vooral af van de vraag of we bezoekers hebben kunnen inspireren zodat ze na afloop zeggen: ‘Goh, dat wist ik nog niet. Goed dat ik dat nu weet. Daarmee kan ik verder’. Het expositieaanbod in combinatie met alle activiteiten bieden daarvoor alle handvatten. Een beurs is voor ons geslaagd als we exposanten die bezoekers hebben gebracht waarmee hij een commerciële relatie kan opbouwen.”
Onlangs heeft VNU Exhibitions/Jaarbeurs een onderzoek gehouden onder bezoekers van de BouwBeurs in 2011. Bijna negen van de tien ondervraagden zeggen vast van plan te zijn de editie in 2013 te bezoeken. Commerciële kansen zien de ondervraagden vooral in de renovatie van woningen en de renovatie en transformatie van kantoorpanden. Over één ding zijn de meeste ondervraagden het wel eens: het wordt nooit meer zoals het was. Op de vraag of we ‘over vijf jaar weer bouwen als vanouds’, antwoord 82 procent ontkennend, tegelijkertijd zegt twee derde van de ondervraagden dat de crisis leidt tot de ‘broodnodige’ vernieuwing. Volgens de respondenten (87%) leidt de crisis tot nieuwe werkwijzen.
Realiteitszin
Carlier: “Uit de enquête blijkt realiteitszin. Iedereen ziet dat nieuwe werkwijzen meer dan ooit noodzakelijk zijn. Ondervraagden zijn het dan ook niet eens met de stelling dat de crisis innovatie blokkeert. En die innovatie wordt gevonden op de BouwBeurs, waar men op zoek is naar toeleveranciers die voldoen aan twee criteria. Ik citeer uit het onderzoek: betrouwbaar en een goede prijs/kwaliteitverhouding. Criteria als imago en een ‘vaste zakenrelatie’ spelen nauwelijks nog een rol. Het speelveld ligt hierdoor voor alle exposanten over de volle breedte open.”
Over de Internationale BouwBeurs
De Internationale Bouwbeurs 2013 vindt van 4 tot en met 9 februari in de Jaarbeurs in Utrecht plaats. Beursthema is ‘Bewust Bouwen.’ Aan de beurs is een groot aantal themapresentaties en activiteiten gekoppeld. Voorbeelden hiervan zijn: het BouwHuis, Renovatieboulevard, de Greenbuild Sessies, ZZP-plein, Bouw & ICT, Material Xperience, het Bouwgala en de Architectendag.