Als we allemaal maar vijf minuten douchen, dan is het dus al mogelijk om 5 miljard water in Nederland te besparen. In mijn optiek is het logisch dat UNETO-VNI hier een taak ziet voor installateurs, de aangewezen partij die de consument kan wijzen op het waterverbruik.
Auto’s bouwen met water
Dat douchen een hoop water kost, evenals het toilet doorspoelen, de afwas doen en kleding wassen, ligt nogal voor de hand. Maar ook voor het bouwen en gebruiken van een auto is er heel veel water nodig. Autofabrikanten nemen initiatieven om het waterverbruik in hun fabrieken te verminderen. Zo bespaarde Toyota in 2015 maar liefst ruim 200 miljoen liter water in haar fabrieken in Amerika.
Hoeveel water kost een auto?
Ford doet veel onderzoek naar de milieu impact van hun voertuigen over de gehele levenscyclus, van productie, naar gebruik tot en met afdanking. In één van die onderzoeken is naar voren gekomen dat tijdens de levensduur van de 2012 Ford Focus met benzinemotor er 513 m3 water verbruikt wordt, waarvan ongeveer de helft door het gebruik van de auto, oftewel de brandstof.
Elektrische auto duurzaam?
Ze hebben ook gekeken naar het waterverbruik van een 2012 Ford Focus met elektrische motor. En wat blijkt. Deze verbruikt maar liefst 3.770 m3! Hoezo duurzaam? Nu, daar moet een kanttekening bij geplaatst worden. Dat komt namelijk zo goed als volledig omdat men uit is gegaan van grijze stroom uit kolen-, kern- en gascentrales. En ja, daar wordt een heleboel water verbruikt om te koelen.
En daarom is het dus belangrijk dat mensen die elektrisch rijden, van groene stroom gebruik maken. Want windturbines en zonnepanelen bijvoorbeeld hoeven niet gekoeld te worden.
Rol voor installateur
Ik hoop van harte dat heel veel installateurs zich achter de Deal van 5 Miljard scharen. Maar als je dan toch in gesprek bent met die klant over waterbesparing, druk hem of haar dan op het hart ook van groene stroom gebruik te maken.