Klanten scoren via Google

Erik op 16 februari 2015 | 4 minuten leestijd
‘Scoren op Google’ is voor bedrijven – óók in de installatiebranche – noodzakelijk om het bestaande klantenportfolio uit te breiden. Een zoektocht op Google vormt immers voor de overgrote meerderheid van de internetgebruikers in Nederland de aanleiding om met een (nieuw) bedrijf in contact te komen. In dit artikel geven we essentiële SEO-tips om met uw website goed gevonden te worden in de organische zoekresultaten van Google.

Organische zoekresultaten genereren nog steeds de beste resultaten, máár dan moet u wel hoog getoond worden. Ga maar na hoeveel pagina’s met zoekresultaten u nog doorbladert om te vinden wat u zoekt… En nu mensen steeds vaker Google op hun tablet of smartphone gebruiken, wordt het nóg belangrijker om hoog in de zoekresultaten getoond worden. Want op een smartphone wordt nóg minder doorgebladerd naar achterliggende pagina’s.

Gewoon het hebben van een website is al lang niet meer voldoende om hoog in de organische zoekresultaten van Google getoond te worden. Uw website moet onder meer helder van structuur zijn, snel laden, mobiel goed te raadplegen zijn, technisch goed in elkaar steken en goed aangemeld zijn bij Google.

Daarnaast kost het nog flink wat energie en inspanning om te stijgen in de Google resultatenlijst. Dit wordt ook wel met de term SEO, ‘search engine optimization’, aangeduid. Het voordeel van SEO is dat u voor iedere klant die uw website aanklikt niet hoeft te betalen en dat u op eigen kracht waarde opbouwt. Als u volgens de spelregels van Google opereert, zal Google u belonen door nog meer pagina’s van uw website op de bijbehorende keywords te indexeren.

Vijf essentiële SEO-tips

  1. ‘Content management’ is al enkele jaren hét buzzword als het op SEO aankomt. Het komt er op neer dat u in goede inhoud investeert. Dit betekent dat u ervoor zorgt dat u de bezoekers van de website goed informeert met unieke teksten van een hoogwaardige inhoudelijke kwaliteit en een gemiddelde lengte van zo’n 500 woorden. Het gaat daarbij niet alleen om de ‘statische’ pagina’s van de website, maar ook om nieuws- en blogberichten. Google beloont immers websites, die op regelmatige basis hun achterban informeren.
  2. Keyword onderzoek. Net zoals bij het adverteren op Google, staan keywords ook bij SEO-inspanningen centraal. Via de gratis Adwords-zoekwoordentool kunt u voor uzelf nagaan welke zoekwoorden voor uw installatiebedrijf belangrijk zijn. Schrijfwijze, enkel- en meervoud, synoniemen… dit weegt allemaal mee. Het loont om goed te onderzoeken op welke woorden de doelgroep precies zoekt en deze keywords vervolgens op een correcte manier op de website en in de teksten te gebruiken.
  3. Local search. Potentiële klanten bevinden zich in uw regio. U zal als installateur in Rotterdam minder interessant zijn voor een klant die zich in Groningen bevindt. Het is dus belangrijk dat u goed gevonden wordt binnen de eigen regio op ‘lokale zoekopdrachten’. Lokale SEO wordt ook in de ogen van Google steeds belangrijker, omdat het merkt dat een groot deel van haar publiek de zoekmachine voor lokale zoekopdrachten gebruikt.
  4. Interactie. Geef de bezoekers aan uw website helder aan op welke manieren ze met u in contact kunnen komen en zorg ervoor dat ze dat in slechts 1 of maximaal 2 muisklikken kunnen doen! Denk daarbij niet alleen aan uw contactpagina of de mogelijkheid om online een vrijblijvende offerte aan te vragen, maar ook aan manieren om met u in interactie te treden, bijvoorbeeld naar aanleiding van een nieuwsblog op uw website (‘comments’) of om een ‘review’ achter te laten. Ook social media-kanalen zijn hierbij waardevol.
  5. Adverteren. Omdat het vaak wel wat tijd kost om een goede positie te verwerven in de organische zoekresultaten op de keywords die voor u belangrijk zijn, kan het interessant zijn om uw SEO-inspanningen te ondersteunen met Google-advertenties (SEA).

Gerelateerde artikelen