Verhoeven was onlangs nog op de Nieuwe Maasvlakte, en dat maakte indruk. Hij vertelt: “De installaties om schepen te lossen of te laden, liggen welgeteld één dag per jaar stil voor onderhoud. Alles in die installaties is zo afgesteld dat iedereen precies weet op welke dag dat dan is en daar worden alle processen op afgestemd. Alle schepen staan zowel met elkaar als met een algemene controlekamer – de hoofdpost – in verbinding, om alle processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Enerzijds is het gewoon ingewikkelde materie, aan de andere kant merken we dat de verwachtingen van zo’n eindklant steeds hoger worden. Dat vraagt om specifieke kennis.”
Energie
Ook op gebied van energie is kennis onmisbaar. Terwijl energiebesparing en opwekking in de consumentenmarkt gemeengoed zijn geworden, is dit in de industrie nog een heet hangijzer. “De omgekeerde wereld”, zo zegt Hein, “Want industrie is juist een grootgebruiker. Van de totale jaarlijks opgewekte hoeveelheid elektriciteit wordt circa 50% door de industrie verbruikt, en van die 50% komt circa 65% ten laste van elektromotoren.”
Zijn collega Henry Lootens, themaspecialist Duurzaamheid, vult aan: “Ook de industrie wil wel besparen, maar vaak weet men niet goed hoe dat mogelijk is. Het ontbreekt aan inzicht in energieverbruik.” De technisch dienstverlener ontwikkelde daarom de eCoach. Een online monitoringstool die speciaal is ontwikkeld voor de industriële sector. Dat slaat aan. Verhoeven: “Onze klanten zijn steeds kritischer als het gaat om energiebeheer. Met de eCoach gaan we op zoek naar onderdelen en manieren om energie te besparen en hoe we dat het beste kunnen doen. Elektra, afvalstromen, brandstoffen, verwarmen, koelen: er zijn in een industrieel bedrijf heel veel punten te bedenken waarop het zuiniger kan. De ontwikkelingen gaan heel hard en wij zitten er bovenop.”
Zelf sleutelen
Leertouwer doet dat niet alleen. Verhoeven constateert: “Er wordt steeds meer samenwerking gezocht als het gaat om elektrotechniek en technische automatisering. Elektrotechniek en werktuigbouwkunde worden in installaties steeds vaker gecombineerd. Er komt software aan te pas, protocollen, noem maar op. Voor de bedrijven zelf wordt het steeds moeilijker om productielijnen in bedrijf te houden, omdat de technologie erachter verandert. Het is net als bij auto’s. Vroeger kon je zelf nog wel wat sleutelen, tegenwoordig is het een en al elektronica. Onderhoud wordt dus steeds vaker uitbesteed.”
Volgens Verhoeven specialiseren installatiebedrijven zich meer op installatietechnische onderdelen van de industriesector. “In het verlengde van het specialiseren ligt samenwerken. Je moet elkaar aan gaan vullen. Heb je zelf de know-how niet, dan roep je de hulp in van een ander bedrijf. Dat zie je ook bij grote wegenbouwprojecten: partijen werken dan naast elkaar samen en brengen ieder hun eigen specialisme in. Voor één bedrijf is zo’n project niet te realiseren, dan moet je wat meer body hebben. Kennis delen en samenwerken zijn cruciaal om alle ontwikkelingen in de industrie succesvol te laten zijn.”