Kalk in cv-installaties: foute boel!

Erik op 12 mei 2017 | 3 minuten leestijd
Kalk kan flinke schade aanrichten in een cv-installatie. Het kan de warmteoverdracht van ketel naar cv-water hinderen, waardoor het ketelvermogen en daarmee het rendement afneemt. En dat is nog niet alles.

Door kalkaanslag kan thermische spanning ontstaan, en stukjes kalk die losschieten kunnen door de installatie gaan zwerven en in de filters of het kraanwerk terechtkomen. Er is dus alle reden om te zorgen dat kalkaanslag voorkomen wordt.

Ketelsteen in de cv-ketel

Kalkaanslag kan ontstaan omdat in het tapwater waarmee cv-installaties gevuld worden stoffen als aard-alkaliën en waterstofcarbonaat-ionen zitten. Als die stoffen worden verhit, vormen ze calciumcarbonaat, ook wel bekend als ketelsteen. De kalkdeeltjes dwarrelen naar beneden en zetten zich vast op de warme delen in het binnenste van de ketel.
Hoe harder het water in een regio, hoe meer kalk het bevat. Toch hoeft hard water geen probleem te veroorzaken in een cv-installatie. Zodra de kalkdeeltjes zich als ketelsteen hebben vastgezet, stopt dat proces. De meeste problemen ontstaan als het water in een cv-installatie veelvuldig wordt bijgevuld of vervangen. Dan krijg je keer op keer het proces van kalkafzetting. Vooral in compacte cv-ketels met een kleine warmtewisselaar kan dat al vrij snel schade veroorzaken. 

Ontharden of demineraliseren 

Door onthard of gedemineraliseerd water te gebruiken, beperk je de risico’s aanzienlijk. Water ontharden betekent dat het wordt gezuiverd van calcium en magnesium en voorzien van natrium. Let wel op dat de pH-waarde niet te hoog wordt, want dat is niet goed voor de aluminium onderdelen van de ketel.
Bij het proces van demineraliseren worden alle geleidende ionen uit het water verwijderd. Het water wordt dan minder hard en geleid minder.
Er zijn diverse bedrijven gespecialiseerd in waterbehandeling, zoals BWT Nederland. Veel ketelfabrikanten geven in de handleidingen iets aan over de hardheid van water. In de industriële sector worden werkzaamheden aan cv-installaties vaak vastgelegd in een systeemlogboek waarin ook de hardheid van het water staat vermeld. Demi-water kent alleen enkele problemen, want dit water is aanzienlijk agressief en corrosief. Demi-water zou kunnen aanzuren in de installatie wat kan betekekenen dat er veel corrosie ontstaan. Wanneer de installatie alleen uit aluminium bestaat, vormt dit geen probleem, maar wanneer staal, koper, messing worden gebruikt, raden expert het gebruik van demi-water zelfs af. 

Beperk bij-en navullen van cv-ketel


Eigenlijk zou elke cv-installatie zo ontworpen moeten zijn, dat bij- en navullen niet nodig is. In het ontwerp moeten genoeg afsluiters zijn opgenomen. Mocht er dan aan de installatie gewerkt worden, dan hoeft niet de hele installatie leeg te lopen, maar kun je volstaan met het gedeelte waar je bij moet. Mocht het toch nodig zijn om bij te vullen, let er dan op dat je water met dezelfde hardheid gebruikt. Daarbij kan het handig zijn om gebruik te maken van navulpatronen, zodat de kwaliteit en specificaties van het vulwater constant zijn.

Maar … de beste manier om kalkaanslag in een cv-ketel te voorkomen, is dus om het bij- en navullen tot een minimum te beperken!

Gerelateerde artikelen