Geen wettelijke verplichting dus, maar wel de eis om aan te tonen dat je borgt dat een instrument betrouwbaar is. ‘Dat betekent impliciet dat kalibreren een must is,’ zegt Mark Odijk, Manager Business Development & Commercie bij Kalibra, ‘maar hoe je dat doet; daar is de gebruiker van het instrument vrij in. In principe mag een installateur dus best zelf zijn apparatuur kalibreren. Maar er is specifieke kennis, en referentie apparatuur nodig die als uitgangspunt kunnen dienen. De meeste professionals besteden de klus daarom uit en laten iedere 1 of 2 jaar hun meetapparatuur kalibreren door een gespecialiseerd bedrijf.’
Collega Peter-Arie Griffioen, Account Manager, voegt toe: ‘In de koeltechniek schrijft een specifieke norm, de BRL 100, voor dat meetinstrumenten in die sector jaarlijks gekalibreerd moeten worden.’
100 monteurs, 1000 meetmiddelen
Kalibra maakt onderdeel uit van ENGIE en is een onafhankelijk bedrijf. Griffioen: ‘Wij verkopen geen instrumenten. We verrichten alleen metingen, en dat doen we voor heel veel verschillende bedrijven in allerlei branches. We hebben dus met een groot aantal typen en merken te maken. Veel gebruikte instrumenten in de installatiebranche zijn drukmeters, vacuümmeters, thermometers, weegapparatuur, lektesters, multimeters, stroomtangen en momentsleutels.’
Het aantal apparaten dat Kalibra per jaar kalibreert is gigantisch. ‘Ga maar na’, zegt Griffioen, ‘als we naar de installatiebranche kijken, hebben de mensen in de koelindustrie de meeste meetmiddelen in gebruik, per installateur dagelijks zo’n vijf à tien. Daarna volgt de elektrotechniek, met gemiddeld twee meetmiddelen per persoon. In de werktuigkundige installatietechniek worden maar af en toe meetmiddelen gebruikt. Daar zie je dat het bedrijf enkele stuks heeft liggen, die een installateur meeneemt als een klus erom vraagt. Alles bij elkaar kan dat flink oplopen. Als we bij een koelbedrijf komen waar honderd monteurs werken, dan gaat het dus om zo’n duizend meetmiddelen.’
Logistieke operatie
Odijk legt uit hoe dat in z’n werk gaat: ‘Het is een hele logistieke operatie, en alles is erop gericht om het zo efficiënt mogelijk te doen. Over het algemeen komen de medewerkers op een afgesproken dag naar een centrale plek in Nederland. In het geval van een groot landelijk bedrijf is dat de meestal de hoofdvestiging. Wij kalibreren daar ter plekke de meetmiddelen, en er zijn andere toeleveranciers die zaken zoals veiligheidsmiddelen, helm, schoenen, de brandblussers bekijken. Een barst in een ruit kan worden verholpen, en soms is dat ook de dag waarop een nieuwe bedrijfswagen in gebruik wordt genomen. Dan pakken ze ’s ochtends hun oude bus uit om ’s avonds de gekalibreerde apparaten in de nieuwe te stoppen. Overdag zijn er vergaderingen, trainingen, cursussen, en noem maar op. Om de wat kleinere bedrijven te bedienen, hebben we een mobiele testopstelling gemaakt. Daarmee bezoeken we bijvoorbeeld apotheken en garagebedrijven. Ook daar is efficiëntie een speerpunt; het werk moet door kunnen gaan.’
Oplevervalidatie
Niet al het werk dat Kalibra doet, komt (twee)jaarlijks terug. Odijk: ‘We verzorgen ook oplevervalidaties voordat een installatie in gebruik wordt genomen. Ook meten we bij koelcellen of ze voldoen aan de specificaties waar ze voor zijn ontworpen. Dat moet eenmalig worden aangetoond, en daarmee is het klaar. En dan gaan we weer door naar het volgende project.’