De Johan Cruijff ArenA heeft vorig jaar al een innovatief energieopslagsysteem op basis van tweedehands en nieuwe batterijen uit elektrische auto’s in gebruik genomen. Het project waarin onder meer Nissan, Eaton, BAM en The Mobility samenwerken, maakt het mogelijk om zijn eigen duurzame energie afkomstig van pv-panelen slimmer te gebruiken. Het opslagsysteem van de Arena heeft een vermogen van 3 MW en een opslagcapaciteit van 2,8 MWh. Het bestaat uit 148 Nissan Leaf-accu’s, waarvan het merendeel tweedehands is. Het systeem is geleverd door Eaton en wordt beheerd door The Mobility House. Het energie opslagsysteem is een concreet resultaat van de Amsterdam Innovation Arena. Binnen dit innovatieprogramma werken kennisinstellingen, overheden en bedrijven als BAM, Nissan, Eaton en The Mobility House aan het stadion van de toekomst. Het stadion en het omringende gebied fungeren daarbij als Living Lab, als hotspot waar innovaties worden getoetst in de praktijk.
Gelijkspanningsringen
De Johan Cruijff ArenA wil nu een aantal gelijkspanningsringen aanleggen om de verschillende installaties die intern op gelijkspanning (DC) werken, met elkaar te koppelen. Het batterijsysteem wordt hoofdzakelijk ingezet voor het leveren van primaire reserve aan Tennet, en kan daarnaast stroom leveren op piekverbruiksmomenten, bijvoorbeeld tijdens voetbalwedstijden en concerten. Daarnaast dient de opslag als noodstroomvoorziening. Voor noodgevallen beschikt het complex nu nog steeds over twee dieselgeneratoren. Die zijn nu al overbodig maar worden voor de zekerheid achter de hand gehouden.
Een groot deel van de continue verbruikers in de Arena werkt intern op DC. Maar veel werkt ook nog op wisselspanning. In eerste instantie zullen de zonnepanelen op het dak, het batterijopslagsysteem, de laadpalen in de parkeergarage en de verlichting voor het grasveld met elkaar verbonden worden via een DC-ring. Hoewel hierdoor geen AC/DC-omvormers meer nodig zijn, is de winst die op het gebied van conversie wordt geboekt volgens Eaton niet het grootste voordeel van gelijkspanning. De winst bij DC zit hem vooral in de hoeveelheid koper die je nodig hebt. In een later stadium kunnen mogelijk ook andere installaties aan het interne DC-net worden gekoppeld. Eaton denkt daarbij als eerste aan bijvoorbeeld de verlichting in de parkeergarage en de kantoren.
Meer projecten
Eaton, technisch dienstverlener en toeleverancier voor de elektriciteitssector, heeft naast de Johan Cruijff Arena nog een aantal DC-projecten op stapel staan. Zo komt er bij het eigen kantoor in Hengelo een DC-proeftuin, en gaat Eaton in opdracht van Dynniq een gelijkstroomnet aanleggen langs de provinciale weg N470 in Zuid-Holland. Op dat net zullen de openbare verlichting en de verkeersregelinstallaties worden aangesloten. De nadelen die er 130 jaar geleden voor zorgden dat niet DC maar AC de dominante technologie werd, zijn volgens Eaton inmiddels prima op te lossen.