In een tijd van internet en ‘global thinking’ passen dit soort verankeringsprincipes niet meer, zegt men. Installateurs die nu nog overwegend ‘lokaal’ denken – en doen – lijken gedoemd tot uitsterven. Maar is dat zo? Ik denk dat zij juist de toekomst hebben.
Verschillen tussen bedrijven worden namelijk kleiner en kleiner. De klant herkent nauwelijks het onderscheid tussen de producten van bedrijf A en bedrijf B. Dat hij toch voor A kiest, heeft vaak met andere factoren te maken, zoals prijs, service en …lokale aanwezigheid en zichtbaarheid. Zo is onderzocht en bewezen dat ‘dicht in de buurt’ en ‘dichtbij de mensen’ factoren zijn die een aankoopbeslissing uiterst positief beïnvloeden.
Lokale betrokkenheid loont
Daarbij is lokale verankering in uw eigen dorp, stad of regio nog steeds cruciaal. Hoe u dat invult, is uw keuze. Het arsenaal aan mogelijkheden is nagenoeg onbegrensd, van het sponsoren van de plaatselijke voetbalclub tot een donatie voor het lokale Ronald McDonald-huis. Voor installateurs en aannemers is er vaak nog een andere optie: het in natura leveren van een installatie of onderdelen daarvan voor een huis of gebouw.
Wij doen dit ook regelmatig in onze regio, zoals laatst in Zevenhuizen toen wij dakramen integreerden met zonnepanelen voor het Leontienhuis. Dit inloophuis voor mensen met een eetstoornis en hun naasten, is opgezet door oud-wielrenster Leontien van Moorsel. Een geweldig initiatief dat niet volledig door de stichting kon worden bekostigd, maar nu wel is opgeleverd door de bijdrage van meerdere bouw- en installatiebedrijven.
Niet alleen voelt dit ‘doing good’ geweldig, het versterkt tevens je netwerk en de samenwerking tussen collega bouwbedrijven. Ook opdrachtgevers zien wat je doet en hoe je als bedrijf betrokkenheid toont en verantwoordelijkheid neemt. Investeren in zichtbaarheid in uw eigen omgeving kan daarom om verschillende redenen erg interessant zijn. Juist in 2015.
Michel Sombroek