Interview met een installateur

Casper op 7 mei 2013 | 5 minuten leestijd

Deze maand interviewen we voor VSK365 een willekeurige w-installateur over zijn bedrijf, zijn vak en de branche. Dit keer aan het woord: Erwin Dijkman van Dijkman Montage in Heeten. 

 
 
Erwin, vertel eens wat over je bedrijf?
Ik ben zeven jaar geleden voor mezelf begonnen. Voor die tijd werkte ik bij een installatiebedrijf en deed daarnaast in mijn vrije tijd steeds meer klussen. Op een gegeven moment had ik zoveel ‘werk naast mijn werk’, dat ik de stap gezet heb. Ik vind het heel prettig: vrijheid, zelf alles plannen en regelen. Ik doe vooral badkamers, leidingwerk, zink en goten. Ik heb destijds op de LTS mijn diploma voor 2e monteur gehaald, en op de avondschool de CV-opleiding gedaan. Het buitenwerk heb ik in de praktijk geleerd, dat kreeg je op de LTS nauwelijks. Mijn oude werkgever wist op een bepaald moment wel dat ik eigen baas wilde worden. Toen heeft hij me met ervaren loodgieters op pad gestuurd, zodat ik de kunst af kon kijken. Dat was een geweldige leerschool.
 
Wat vind je zo mooi aan je vak?
Het is natuurlijk mooi om een verouderde badkamer te strippen en weer op te bouwen. Je ziet het dan opknappen. Hoe ouder de badkamer, hoe groter het contrast vaak is. Ook het contact met de klanten vind ik erg leuk, overleggen, proberen om samen tot een goede oplossing te komen. Ik geniet er vooral elke keer van als klanten tevreden zijn.
 
Waar ben je nu mee bezig?
Ik ben in een verzorgingshuis in Zutphen aan het werk. De waterleidingmaatschappij neemt daar watermonsters en test ze op legionella. Op basis daarvan moeten er aanpassingen gedaan worden: kranen en elektronische kleppen plaatsen. Het gaat om honderdvijftig appartementen, dus dat is best een klus. Je moet natuurlijk zorgen dat de bewoners geen last van je hebben. Dat is een kwestie van afstemmen.
 
Hoe krijg je nieuwe klanten, en hoe zorg je dat bestaande klanten terugkomen?
Dat is vooral door goed werk te leveren. Dan wordt je teruggevraagd en dan wordt je naam doorgegeven aan anderen. Mond-tot-mondreclame, daar moet ik het vooral van hebben. Ik heb wel eens geadverteerd, maar vind dat niet werken. Het is vooral de kwaliteit van je werk en de loyaliteit van mijn klanten. Ik merk dat klussen vroeger gemakkelijker naar me toekwamen.
 
Tegenwoordig vragen mensen – vooral als ze je nog niet kennen – voor elk wissewasje een offerte op. Soms komen nieuwe klanten ook via collega’s. Ik werk veel samen met een timmerman en een elektricien. Als zij eens horen dat er ergens een loodgieter nodig is, dan noemen ze mij. Andersom gaat dat ook zo. Daar komt behoorlijk wat werk uit.
 
Wat vond je onlangs een lastige en juist een leuke vraag van een klant?
Iemand wilde een nieuwe badkamer. Hij had zelf op internet van alles zitten bekijken en het al helemaal bedacht. Op papier was het leuk, maar hij had alleen geen rekening gehouden met de benodigde ruimte van het installatiewerk. Met bepaalde dingen zou ik absoluut niet weg kunnen komen. Er komt altijd meer bij kijken dan mooi sanitair en fraaie tegels. Je hebt ook te maken met normen en regels. Praktijk en theorie liggen dan soms ver van elkaar af. Ik heb behoorlijk moeten praten en vooral uitleggen wat er wel en niet kon. Uiteindelijk zijn we er wel uit gekomen, maar dat werkte niet echt lekker.
 
Een leuke vraag was van een basisschool in Heeten, daar moet ik 36 toiletpotjes vervangen. Het grappige is dat ik vroeger zelf op die school heb gezeten. Nooit gedacht dat ik zoveel jaren later nog eens terug zou komen om dit te doen.
 
Wat speelt er op dit moment in jouw bedrijf?
Niks bijzonders. Ik probeer zoveel mogelijk te werken, omdat ik om me heen wel zie dat zzp’ers het steeds moeilijker krijgen. Ik heb gelukkig nog geen last van de crisis, maar dat kan natuurlijk veranderen. Als je alleen werkt, is er weinig tijd voor andere dingen. Zo’n wedstrijd als De Beste Fitter van Nederland lijkt me heel leuk om aan mee te doen. Maar in de tijd die ik zou besteden aan de voorbereiding en de daadwerkelijke wedstrijd(en), kan ik niet werken. En dat kan ik me niet veroorloven, jammer genoeg. Ik focus me op het werk.
 
Hoe zorg je dat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen en producten?
Voornamelijk via de groothandels. Ik doe vooral zaken met Plieger en Vihamij. Zij sturen regelmatig nieuwsbrieven, en die bekijk ik altijd netjes. Ik gebruik die nieuwsbrieven trouwens ook om prijsbewust in te kunnen kopen. Als je veel materiaal nodig hebt, bijvoorbeeld 36 inbouw-wc’tjes, dan kan dat de moeite waard zijn. Ook op beurzen kun je veel informatie opdoen, bijpraten met leveranciers, nieuwe dingen te zien en ga ik voor de gezelligheid. Ik ga binnenkort naar de BouwBeurs, maar dat is meer omdat ik thuis zelf aan het verbouwen ben.
 
Als je werk erop zit, hoe ontspan je je dan?
Ik doe twee tot drie keer in de week aan fitness. Als ik echt mijn hoofd leeg wil maken, ga ik een stuk op mijn motor rijden. Heerlijk is dat!