​Installeren nieuwe stijl: meer ICT en veranderende relaties

Erik op 8 juni 2015 | 3 minuten leestijd
De installatiebranche gaat de komende jaren flink veranderen, zo schetst RADAR 2020. De werkzaamheden zullen steeds meer worden beïnvloed door ICT en relaties tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zullen een ander gezicht krijgen. Dit artikel onderzoekt wat het installeren nieuwe stijl voor u als installateur concreet zou kunnen inhouden.

De ontwikkelingen in het ‘installeren nieuwe stijl’ zullen de komende jaren doorzetten. Hoe snel één en ander precies zal gaan, hangt samen met de snelheid van de technologische ontwikkelingen en met het vermogen en de bereidheid van de branche om ermee aan de slag te gaan. Maar dat installatiewerk meer en meer ICT-gestuurd (en ondersteund) zal worden, staat als een paal boven water. 

Als installateur/monteur zult u in de toekomst als geen ander moeten zorgen dat u vertrouwd ben met de nieuwste ICT-tools; over niet al te lange tijd is uw werk waarschijnlijk ondenkbaar zónder. Steeds vaker zult u werkzaamheden online uitvoeren en ook is het bij het installeren nieuwe stijl gebruikelijk om een virtuele omgeving te gebruiken om problemen in de werkelijke wereld te onderzoeken of op te lossen.

Veeleisende ontwikkelingen

De opmars van de ICT is niet te stuiten en dringt door tot in alle specialisaties van de installatiebranche. Bent u werkzaam in het installatievak, dan zult u waarschijnlijk flink bij moeten leren, maar ook moeten zorgen dat u op de hoogte blijft van alle nieuwe ontwikkelingen. Opdrachtgevers verwachten dat u weet waar het over gaat en bekend bent met de nieuwste technologische mogelijkheden. Om alle ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden, wordt het belangrijker dan ooit dat u snel in weet te spelen op nieuwe zaken en om kunt gaan met geavanceerde ICT-toepassingen. Over niet al te lange tijd is ‘augmented reality’ de normaalste zaak van de wereld en verwachten opdrachtgevers dat u hiermee om kunt gaan. Maar dat is zeker niet alles. Ook de relaties tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gaan er anders uitzien.

Opdrachten binnenhalen met crowdsourcing 

Een belangrijke verandering in de relatie tussen opdrachtgever en –nemer is de ontwikkeling van crowdsourcing. Tot nu toe is het in de branche gebruikelijk dat een opdracht wordt gegund aan een geselecteerde partij. Bij crowdsourcing wordt een opdracht in de vorm van een open podium uitbesteed aan een grotere groep mensen. Meestal werkt dit via internet. Geïnteresseerden kunnen zich via dit platform aanbieden voor de opdracht. Dit is een compleet nieuwe manier van werken, die zeker ook nieuwe kennis en vaardigheden vereist.

Al met al stelt het installeren nieuwe stijl flink wat eisen aan installateurs. Hoewel het zich nu laat aanzien dat het vooral grotere bedrijven zijn die bijvoorbeeld in ‘augmentend reality’ mogelijkheden zien, zullen toch ook kleinere installateurs ‘mee’ moeten. Als monteur kunt u over niet al te lange tijd simpelweg uw werk niet meer doen zonder de nieuwste technologie. Dit stelt u voor een flinke uitdaging – die uiteraard weer de nodige kansen met zich meebrengt. 


Gerelateerde artikelen