Uit een analyse over 2017, uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, blijken er intussen zo’n 120.000 volledig elektrische en plug-in hybride auto’s op de weg te rijden. Hiervan zijn ruim 11.000 auto’s in het afgelopen jaar aangeschaft. De grootste groei werd gerealiseerd in 2017. De toename van elektrisch vervoer zorgt ook voor een toename in laadpunten. Ons land beschikt inmiddels over 113.630 laadpalen. En ook daar werd er het voorgaande jaar het meest van geplaatst, zo’n kleine 15.000.
Gecertificeerde installateurs
Een van de grootste aanbieders van laadpalen in Nederland is het internationaal opererende bedrijf EVBox. ‘We merken duidelijk dat het elektrisch rijden in de lift zit,’ zegt Wim Dalemans van Van Dorp Installaties uit Zoetermeer. ‘We zien maandelijks een toename.’
Het installatiebedrijf is een van de meer dan 250 installateurs die zich partner van EVBox mogen noemen en daarvoor zijn gecertificeerd. EVBox leidt zelf de monteurs op; deels betreft het een e-learning cursus. Is deze cursus succesvol afgerond, dan kan de monteur zich aanmelden voor een gratis technische training waarna het officieel een EVBox Partner Installateur is.
Nederland kent talloze aanbieders van laadpalen voor elektrische auto’s. Zelfs bedrijven die geen oorsprong hebben in installatietechniek zijn in deze groeiende markt gesprongen. Dat is niet zonder risico vindt Dalemans. ‘Met een erkende installateur loopt u in ieder geval geen risico’s: de aansluiting op uw meterkast en de bekabeling van de laadpaal zal vakkundig en met garantie gebeuren. Er is een grote variatie mogelijk bij het kiezen van een laadpaal. ‘De opleiding voorziet ook in het feit dat de installateur zijn klanten moeten kunnen adviseren, afhankelijk van wensen en type auto. Moet het een laadpaal worden meer laadvermogen, een dubbele aansluiting of extra beveiliging? Het maakt nogal een verschil of je voor een particulier aan de slag gaat, of aan het werk kunt in een parkeergarage van een VvE. Maar dat er sprake is van een sterk groei, mag duidelijk zijn.’
Schaduwzijde
Elektrisch rijden mag dan voordelig zijn voor het milieu, de groei ervan werpt nu al zijn schaduw vooruit. Binnen drie tot vijf jaar wordt de nieuwe generatie elektrische auto’s op de markt verwacht. Deze e-auto’s zijn voorzien van een grotere accu en hebben een grotere actieradius, waardoor er enige druk te verwachten valt op het elektriciteitsnetwerk. ElaadNL, het samenwerkingsverband van netbeheerders rondom elektrisch vervoer, kijkt daarom samen met een aantal andere partners hoe de laadinfrastructuur slim gebruik kan maken van het bestaande elektriciteitsnet. Zo is er in Amsterdam een proef met laadpalen die hun laadsnelheid aanpassen aan de energievraag en het aanbod op het net.