Af en toe werd het bedrijf wel eens gevraagd voor een renovatie- of nieuwbouwklus en op die manier is de afdeling Projecten ontstaan. Om die reden is Spencer Hellegering anderhalf jaar geleden bij het bedrijf gekomen. Met een achtergrond als monteur, werkvoorbereider en projectleider kent Hellegering de klappen van de zweep. “Ik heb vroeger regelmatig een pijp gebogen, maar ik heb ook bij Croonwolter&dros en ComfortPartners al met BIM 360 Build gewerkt.”
Het opzetten van een afdeling Projecten binnen een van origine servicegericht bedrijf was een flinke uitdaging. Hellegering: “De werkwijze bij een servicebedrijf is heel anders. Daar wacht je totdat de telefoon gaat en dan kom je in actie. Daarnaast zijn de werkzaamheden voor de monteurs heel anders. Als servicegericht bedrijf heb je andere kennis nodig van de installatietechniek dan bij nieuwbouw- en renovatieprojecten. Het personeel moet anders gaan denken. Voorheen gingen we naar een lekkage en losten het op. Maar nu moeten we juist zorgen dat het niet gaat lekken!” PENDIK heeft nu ongeveer 40 mensen in dienst, waarvan 20 personen op de afdeling Projecten werken.
BIM Kwalteitsmanagement
“Voor een vastgoedbeheerder hebben we gewerkt aan de renovatie van 186 appartementen. De locatie van het inbouwreservoir was vooraf afgesproken. Dat gaat 100 keer goed met plaatsen, maar dan wordt de monteur ziek. Het wordt overgenomen door een ander en die weet niet dat het reservoir 5 centimeter uit het midden moet worden geplaatst en die plaatst hem dus gewoon in het midden. Pas acht woningen verder komen we hierachter. Die toiletten zijn inmiddels al betegeld en alles. Resultaat: de wand moet weer open en het reservoir moet opnieuw geplaatst worden. Onnodig, daarom wil ik gewoon zeker weten dat het reservoir gecheckt wordt voordat de wand dicht gaat. En dat is precies wat ik met BIM 360 wil bereiken: ik laat mensen bewust omgaan met hun werkzaamheden. Ze moeten na hun werkzaamheden foto’s maken en hun handtekening zetten onder de werkzaamheden. We maken zo iemand letterlijk bewust én verantwoordelijk voor iets,” aldus Spencer Hellegering.
Foto: Monteur Gerard controleert en vult direct op de bouwplaats de checklisten in per appartement. Ieder appartement heeft 5 checklisten, een voor ieder onderdeel zoals waterleidingen en riolering.
Alle projecten die worden uitgevoerd komen in BIM 360 te staan, of ze nou klein of groot zijn. Voor de monteurs zijn alle stukken digitaal in te zien, of dit nu een 2D tekening is of een 3D model. Op die manier kunnen ze op de bouwplaats precies zien wat ze waar moeten maken. En vervolgens moeten ze, op basis van digitale checklisten, ieder onderdeel controleren en afvinken. Bovendien moeten er foto’s worden gemaakt als bewijsmateriaal. “Die checklisten zijn voor ons het belangrijkste onderdeel in BIM 360. Zo maken we mensen niet alleen bewust van hun werkzaamheden, maar hebben we ook bewijs van ons werk richting de opdrachtgever. Als er dan problemen zijn kunnen we altijd aantonen dat wij ons werk op de juiste manier hebben gedaan. De nazorg is voor ons op deze manier een stuk minder geworden, een stukje BIM kwaliteitsmanagement dus.”
“Het vraagt absoluut visie van een bedrijf om deze stap te durven nemen. Het is niet zomaar een investering. Je hebt de software die je moet aanschaffen, maar ook de werkwijze van de mensen die je moet veranderen. Vooral dat laatste, het veranderen van de mindset van mensen, is een uitdaging. Want je kunt de software wel hebben, maar als mensen het niet willen of kunnen gebruiken heb je er nog niets aan in je bedrijfsvoering. Die ruimte heb ik bij PENDIK absoluut gekregen. Ik ben echt heel wijs met BIM 360. Ik vertel het ook aan iedereen die het wel en niet wil horen!” vertelt Spencer vol trots.
Implementatieproces
Voor PENDIK was dus het meest belangrijk om de werkzaamheden vast te leggen en gebruik te gaan maken van checklisten. Daarom viel de keuze op BIM 360 Build. Hellegering had hier al ervaring mee, ging op zoek naar een partij voor de implementatie en kwam bij Itannex terecht. Vanuit Itannex zorgde Ronald van Willigenburg voor de implementatie. Hellegering: “We wilden BIM 360 heel graag snel implementeren, nadat we de keuze hadden gemaakt, omdat er een groot project aankwam. Dus moest er, ook door Itannex, heel snel geschakeld worden. Samen met Ronald is het hele stappenplan voor implementatie omgegooid, om te zorgen dat alles op tijd zou werken. Ronald dacht echt vanuit processen en ik vanuit techniek, waardoor we gezamenlijk voor PENDIK echts iets goeds konden optuigen.”
Ronald van Willigenburg: “Voor PENDIK mocht ik het hele project inrichten. Wij hebben de software, kwaliteitslijsten en communicatiestructuur voor ze ingericht, zodat ze de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden kunnen vastleggen en dus waarborgen. Tijdens de werkzaamheden bleek ook dat ze veel Revit modellen aangeleverd kregen. Daarom werd het ook interessant om BIM 360 Docs en BIM 360 Design in te richten. Hierdoor wordt de werkstroom van ontwerp naar oplevering heel inzichtelijk. Spencer kan snel goedkeuring geven en iedereen op de bouwplaats heeft op het juiste moment, op de juiste tijd, de vrijgegeven documenten inzichtelijk.”
Uiteindelijk is BIM 360 snel geïmplementeerd en kon PENDIK gebruik maken van het systeem bij het project in Veenendaal, waar ze nu nog bezig zijn. Hellegering: “Alles is eigenlijk perfect en snel gegaan. Enige minpunt aan de implementatie was dat we na de keuze om BIM 360 Docs en Design ook af te nemen, moesten migreren naar een andere server. Gelukkig was dit nog vrij vroeg in het traject, maar het is wel iets om rekening mee te houden in het voortraject.”
Alle verandering is lastig
De monteurs van PENDIK hadden wel even een periode nodig om te wennen aan de nieuwe werkwijze. Spencer: “Het lijkt meer werk, omdat ze veel meer moeten controleren, zowel vooraf als achteraf. Ik gaf ze dan altijd terug dat het veel meer werk is als je terug moet voor een lekkage. We kunnen beter voorkomen dan genezen. In het begin vroegen monteurs ook of ik niet een paar tekeningen wilde uitdraaien, maar dat heb ik nooit gedaan. Dat is het begin van het einde van BIM. Want dan lopen ze weer met een tekening rond, klopt de versie weer niet. Nu zijn de monteurs er echt heel blij mee, ze weten altijd wat ze moeten doen. En als je nu een bouwtekening langs ziet waaien op de bouw kunnen zij mooi denken: ‘mijn iPad waait niet weg’.”
Foto: Installatiewerk bij het project 66 appartementen in Veenendaal
Opdrachtgevers reageren volgens Hellegering altijd erg verbaasd en blij dat PENDIK werkt met BIM 360. “Onze workflow is nu gewoon veel beter. Normaal belde een opdrachtgever altijd als het fout ging, nu belde laatst iemand om te vertellen dat het zo goed gaat!”
Wat levert het op?
In de praktijk levert BIM 360 voor PENDIK dus zeer tevreden opdrachtgevers en nieuw werk op, maar het brengt meer voordelen met zich mee. Hellegering: “Je voelt je als onderaannemer veel zekerder op een project. Een discussie over een mogelijke fout of oplossing is veel gemakkelijker te voeren, want we hebben met dit platform directe argumenten. Ook kunnen monteurs zogenaamde ‘issues’ aangeven op een tekening, als iets in de praktijk niet kan of past bijvoorbeeld. Een issue komt dan bij mij terecht, ik laat het na controle aanpassen door de tekenaar en zorg dat de nieuwe tekening in BIM 360 komt te staan. Zo zijn de tekeningen dus ook altijd ‘As Built’ als we klaar zijn met het project. En met de checklisten en bijbehorende foto’s hebben we hier bewijsmateriaal van, oftewel BIM kwaliteitsmanagement.”
Voor de nabije toekomst ziet Hellegering nog wel meer voordelen. “Op dit moment werkt eigenlijk geen van onze partners in BIM of 3D. Dus dat kan straks alleen nog maar gemakkelijker samenwerken worden, als die partijen wel overgaan. Verder hebben wij zelf de wens om meer ontwerpwerkzaamheden te gaan doen. Voor kleinere projecten tekenen we wel zelf, maar groter werk besteden we nu uit. Om die reden hebben we BIM 360 Build inmiddels al uitgebreid met BIM 360 Design.”