Een nichemarkt of simpelweg ‘niche’ is een klein, afgebakend deel van een markt. Binnen een niche is niet zoveel concurrentie als in de hoofdmarkt. Er bestaan zelfs niches met slechts één aanbieder. Dit verklaart meteen waarom het bedienen van een nichemarkt door velen wordt gezien als verstandig. Door te focussen op een dergelijke markt, waar weinig of geen andere aanbieders actief zijn, lijkt de toegang tot een goede bron van inkomsten groot.
Installatiebranche staat niet stil
Tot op heden leek die redenering ook in de installatiebranche wel op te gaan. In de installatiebranche staat de ontwikkeling echter niet stil en ook om de branche heen draait de wereld door. Zo kregen we te maken met een economische recessie en vinden er volop technische innovaties plaats. Kunnen we tegen het licht van deze veranderingen nog steeds stellen dat de nichemarkt ‘koning’ is? Het valt te betwijfelen…
De installatiebranche kenmerkt zich momenteel door zeer snelle technische innovaties. Dit heeft tot gevolg dat installateurs steeds vaker (ook) worden aangesproken op hun adviesvaardigheden en minder op enkel hun installatievaardigheden. De meer behoudende ondernemer lijkt onder deze omstandigheden geneigd zich alleen nog meer verder te focussen op zijn niche. Een logische reactie, maar de vraag is wat u hiermee bereikt.
Integrale oplossingen vergen nieuwe mindset
In een wereld van ongekende, complexe technische mogelijkheden hebben opdrachtgevers vaker behoefte aan integrale oplossingen. Opdrachtgevers willen een partij die de technologische mogelijkheden in samenhang ziet en die in een integraal ontwerp optimaal samen kan laten werken. De Rabobank zegt in ‘Rabobank Cijfers & Trends’ voor de installatiebranche over 2015: ‘Installateurs kunnen hun brutomarge verbeteren door zich als totaalaanbieder in de markt te zetten. Ze zijn dan inzetbaar van advies en ontwerp tot beheer en langdurige onderhoudscontracten.’
Omdat niet ieder installatiebedrijf alle denkbare kennis in huis kan hebben, wordt samenwerking onontbeerlijk. Dit laatste zal zeker voor de installateur in een niche een compleet andere mindset vergen. Het kan immers onwennig voelen om anderen mee te laten kijken in ‘uw’ keuken en er leeft wellicht de angst dat een andere partij met uw format aan de haal gaat. Toch ziet het ernaar uit dat samenwerken in de toekomst meer dan ooit noodzakelijk wordt.
De verhouding tussen opdrachtgever en installatie-expert verandert nu eenmaal; die ontwikkeling is niet tegen te houden. Om in deze vraag uit de markt mee te kunnen, zult u als installateur allereerst vertrouwen moeten hebben in uw eigen kracht en kennis. Daarnaast is het van wezenlijk belang om samenwerking niet als een bedreiging voor uw onderneming te zien, maar juist als een kans.
Foto: Flickr.com