Installateur: benadruk je USP!

Erik op 11 december 2017 | 3 minuten leestijd
USP is de afkorting van de marketing kreet Unique Selling Point en staat voor iets dat een product, dienst of onderneming onderscheidt ten opzichte van andere producten, diensten of bedrijven. Een USP kan van alles zijn – service, innovatie, duurzaamheid, snelheid – maar cruciaal is: als je een USP hebt, benadruk die dan flink!

Er is nogal wat veranderd in de installatietechniek in de afgelopen jaren. Het werk is breder geworden, omdat verschillende technieken bij elkaar kwamen, en ze elkaar deels overlappen. De crisis zette de concurrentie op scherp, maar ook de vraag is veranderd. Klanten willen comfort, veiligheid, energie, licht en warmte. Het gaat tegenwoordig vooral om functionaliteit. Welke producten en merken daarbij horen, maakt de eindgebruiker niet zoveel uit. Het is dus belangrijk om in oplossingen en in systemen te denken. Wie dat kan en het in de praktijk brengt, is een stap vooruit. Wat daarbij hoort, is het onder de aandacht brengen bij de klant. Klanten zijn mondig, ze kunnen producten en prijzen vergelijken via internet en er is bijna geen handleiding die niet op te vragen is. Voor de installateur is het dus belangrijker dan ooit om zich te onderscheiden. Laat dus weten dat je net dat extra’s te bieden hebt. 

Projectbeschrijvingen 

Innovatie en duurzaamheid zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de installatiebranche. Maar tussen het noemen op de website en van alle ontwikkelingen op de hoogte zijn, zit soms wat frictie. Toch is het voor klanten – zakelijk en particulier – wel belangrijk om te weten wat een installateur precies te bieden heeft. Overweeg om  projectbeschrijvingen te (laten) maken, waarin staat wat je deed en waar, welke oplossing je hebt gerealiseerd. Zet die beschrijvingen op je website, dat geeft vertrouwen. 

ISDE-subsidie

De klant weet veel, maar het is de kunst om als vakman nog net wat meer te weten. Door bijvoorbeeld de ISDE-subsidie voor een klant te regelen, kun je iemand misschien net dat duwtje in de rug geven om tot de aanschaf van een biomassaketel of pellet kachel over te gaan. Dat is winst voor het milieu, voor de klant want de terugverdientijd van een biomassaketel is op dit moment zo’n zes jaar, én voor jouw bedrijf. Zeker als je na het installeren van die ketel of kachel het onderhoud naar je toe kunt trekken. 

Onderhoud als USP

Voor installateurs is onderhoud sowieso een terrein waar nog winst te behalen is. Klanten willen ontzorgd worden en hebben geen tijd om zelf aan de bel te trekken, zeker niet als er nog niets mis is. Maar op tijd onderhoud plegen en een eventuele reparatie uitvoeren zorgt er wel voor dat de opgeleverde installatie werkt en blijft werken. Klanten hebben daar best wat voor over. Onderhoud is een service die zekerheid biedt en als de installateur het initiatief neemt is dat heel gemakkelijk. Ontzorgen, service bieden, meedenken, het zijn naast innovatie en kennis allemaal punten die als USP kunnen gelden. Het is fijn als je een USP hebt, maar zorg er vooral voor dat je klanten ervan op de hoogte zijn!

Gerelateerde artikelen