“Als we niet uitkijken missen de huidige installateurs de boot. Er zijn veranderingen bezig in de maatschappij die een ingrijpende aanpassing vragen van het management van installatiebedrijven”, zegt Theo Ockhuijsen. Ockhuijsen baseert zijn oordeel mede op het rapport Radar2020 dat een beeld schetst van hoe de installatiebranche er in 2020 uitziet.
De trends volgens Radar2020
Voor Radar2020 werd uitgebreid onderzoek gedaan naar de belangrijkste ontwikkelingen voor installatiebedrijven in de nabije toekomst. Enkele trends zijn:
- Zwakke economie
In een dalende economie kan een installatiebedrijf alleen overleven door naar intelligente oplossingen te zoeken en te innoveren. - Groen, groener, groenst
Het milieu wordt steeds belangrijker en bedrijven die duurzame oplossingen bieden, pakken het voortouw. - Internet verbindt alles
Internet biedt kansen voor installatiebedrijven die gebruik maken van mondiale kennis en informatienetwerken. - Vergrijzing
Mensen worden ouder en hebben steeds vaker aanpassingen nodig in hun directe omgeving. Bedrijven die kunnen inspelen op de ‘silver economy’ hebben kansen. - Individualisering
In 2020 zullen er meer dan drie miljoen eenpersoonshuishoudens zijn. Die hebben allemaal behoefte aan installatieproducten en –diensten op maat. - Samenwerken met bedrijven
De toegevoegde waarde van de installatiebranche is belangrijk. Het gaat om samenwerken, binnen en buiten de keten.
Sociale innovatie
“We zien dat de mens steeds meer centraal komt te staan”, zegt Ockhuijsen. “De oude cultuur uit de bouwwereld waarbij ‘bazen’ hun medewerkers commanderen en controleren, is niet meer van deze tijd. Bedrijven die zo blijven werken, hebben geen lang leven meer. Innovaties ontstaan vooral wanneer een medewerker zich vol kan ontplooien en veel vertrouwen krijgt van zijn leidinggevende.”
Virtueel installeren
Naar verwachting worden de meeste klussen straks volledig online afgehandeld. Met ‘augmented reality’ kan een complexe tekening van installaties al getoond worden voordat er feitelijk iets is gebouwd. Zo kunnen de ontwerper, installateur en opdrachtgever alvast virtueel door de installatie lopen, en eventueel aanpassingen doen.
Een goed BIM-proces is daarbij waardevol. Door goede digitale 3D-modellen te combineren met een integrale manier van samenwerking, kunnen de betrokken partijen beter aan de wensen van klanten voldoen, waarbij ze minder risico lopen.
Aanpak lege kantoren
In Nederland is de afgelopen jaren teveel gebouwd. Vaak ook niet erg energiezuinig. In de komende jaren zal 25 procent van de kantoorpanden leeg staan. ”We zullen moeten slopen en renoveren en daar liggen goede kansen voor installateurs die een visie hebben op de toekomst.”