Wat is Jacs. Koopman voor een bedrijf?
Het bedrijf is 85 jaar geleden begonnen met agentschappen op het gebied van elektrotechniek. In de loop van de jaren zijn daar steeds meer taken bijgekomen zoals het houden van voorraden. In 2000 zijn we gestart met verlichting en sinds een jaar of vijf ontwikkelen we zelf producten onder de naam Interlight.
Welke diensten levert / producten verkoopt Jacs Koopman?
Van oudsher vertegenwoordigen we elektrotechnische producten van bepaalde fabrikanten, en dat doen we nog steeds. De lichttak is inmiddels ook goed ontwikkeld. Ik ben in 2008 begonnen met LED- technologie, puur uit een technische fascinatie. Vanuit die interesse hebben we een wereldwijd kennisnetwerk om onszelf heen gebouwd onder het motto ‘to share is to multiply’. Samen met die partijen ontwikkelen we hele mooie producten.
Waarin onderscheidt Jacs Koopman zich?
Ik denk dat onze kracht in onze innovatieve ambities ligt. Het gaat met alle branches wat minder goed, kijk maar om je heen. Maar door scherp te blijven en kansen te zien én te pakken, kun je ervoor zorgen dat je je plek in een branche behoudt. We hoeven niet zo nodig de grootste te zijn, maar we willen wel graag de beste zijn. Daar werken we hard aan.
Welke zaken spelen op dit moment binnen uw bedrijf?
De enige markt die het goed doet is die van maintenance & repair. Van nieuwe kantoorgebouwen moeten we het niet hebben, want er wordt bijna niets nieuws gebouwd. En dus onderzoeken we hoe we conventionele technologie door innovatieve producten – bijvoorbeeld met het oog op duurzaamheid – zouden kunnen vervangen. Iets anders waar we heel druk mee zijn, is de ontwikkeling van een organisch dimsysteem. We gaan binnenkort een proefopstelling maken. Het systeem heeft geen protocollen als DALI of KNX nodig om te functioneren. Ik denk dat het een revolutie binnen de verlichtingswereld is.
Kunt u een voorbeeld geven van een project dat Koopman heeft gerealiseerd?
Vroeger hadden we maar weinig zicht op waar onze producten daadwerkelijk werden gebruikt. Sinds een jaar of twee praten wij met de klant van de klant, en komen we dus bij de eindgebruiker terecht; we denken mee en we adviseren. Bijvoorbeeld onlangs bij een gevangenis, waar uiteindelijk de conventionele TL-buizen zijn vervangen door LED-buizen. Die gaan langer mee, de lichtopbrengst is hoger en ze verbruiken ook nog eens veel minder energie.
Waar bent u trots op met betrekking tot uw bedrijf?
O, dat zijn heel veel dingen! Op mijn team, op de diverse partners, op de klanten. Ik word altijd blij als ik mag bouwen, en dat in de breedste zin van het woord. Dat kan aan een relatie zijn, of een techniek, een concept. Dat is mijn drijfveer, daar haal ik voldoening uit.
Auteur: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip