Nu elektrische en hybride auto’s steeds populairder worden, kunnen andere voertuigen niet achterblijven. Inmiddels heeft ook de elektrische scooter haar intrede gedaan en in veel steden rijden elektrische bussen. Vliegtuigen vliegen grotendeels nog op kerosine, maar daar lijkt langzaam verandering in te komen. Het duurt waarschijnlijk niet lang meer voordat we met een hybride vliegtuig op vakantie gaan.
Vliegtuig wekt zonne- en windenergie op
De productie van vliegtuigen die op alternatieve energiebronnen vliegen is volop in ontwikkeling. Faradair Aerospace bedacht onlangs de Bio Electric Hybrid Aircraft (BEHA). Het is een hybride vliegtuig, dat zowel elektrisch als op biodiesel vliegt. Het vliegtuig stijgt en landt op elektrisch vermogen en wekt daarnaast ook nog zonne- en windenergie op. Het Britse bedrijf probeert met crowdfunding 20.000 dollar op te halen voor onderzoek en ontwikkeling van het vliegtuig.
Elektrisch stijgen en landen
Ook vliegtuigproducent Airbus gaat in 2017 aan de slag met het hybride vliegtuig. In 2030 moeten er vliegtuigen verschijnen die zowel elektrisch opstijgen als landen. Airbus ontwikkelde al eerder een kleiner vliegtuig dat op een batterij vloog. De zogenaamde ‘E-fan’ maakte zijn verwachtingen niet waar en bleef – als het gevolg van een te kleine batterij – slechts 35 minuten in de lucht. Wat voor elektrisch autorijden geldt, is dus bij elektrisch vliegen nog meer van belang: zorg dat je genoeg accu’s aan boord hebt om de eindbestemming te halen.