Hubs ondervangen Brexit-troubles

Casper op 20 januari 2021 | 3 minuten leestijd
Na een jarenlang traject is de Brexit sinds 1 januari 2021 een feit: het Verenigd Koninkrijk is uit de Europese Unie. Een deal of geen deal, dat was ‘the question’ waar het tot op het laatste moment om draaide.

Het spande er om maar uiteindelijk kwamen de partijen toch tot overeenstemming, met een deal als gevolg. Het belangrijkste onderdeel van het akkoord is dat er een vrijhandelsovereenkomst werd gesloten tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Een vrijhandelsovereenkomst zonder importheffingen en zonder quota, zoals die wel voor andere handelspartners van de EU gelden.

Extra voorraad

Nederlandse bedrijven die zaken doen met bedrijven Verenigd Koninkrijk hebben het nieuws rondom de Brexit nauwgelet in de gaten gehouden. Zo ook de technische groothandels. Technische Unie berichtte erover op haar website. In december 2020, toen de onderhandelingen nog in volle gang waren en het absoluut onduidelijk was hoe het af zou lopen, meldden ze dat ze bezig waren met maatregelen: ‘We overleggen met fabrikanten die aanleveren vanuit het Verenigd Koninkrijk en brengen in kaart welke impact er wordt verwacht – om zo nodig maatregelen te kunnen treffen. Waar nodig slaan we extra voorraad in en/of worden er alternatieven geboden.’

Hub

Ook Wasco volgde de onderhandelingen op de voet. Jan Bijnen, directeur inkoop en marketing van Wasco, vertelt: ‘We zijn twee jaar geleden begonnen om ieder kwartaal de Brexit op de agenda te zetten. We bekeken dan hoe de situatie op dat moment was, en overlegden met leveranciers over mogelijke maatregelen en strategieën. We wilden natuurlijk heel graag weten wat zij zouden doen als het eenmaal zo ver was. De oplossing van de meeste leveranciers is dat ze een hub hebben geopend op het continent om een bepaald volume op te kunnen slaan. Hoe groot die voorraden zijn, weten wij niet precies. Maar voor ons is het genoeg om te weten dat ze minimaal twee keer de gebruikelijke levertijd aanhouden. Duurt het dus normaalgesproken zes weken voordat bepaalde producten vanuit het Verenigd Koninkrijk in de magazijnen in onze 34 filialen liggen, dan kunnen we nu zeker drie maanden voort met wat er in de hub aanwezig is.’

Op orde

Voor Wasco gaat het overigens maar om een handjevol leveranciers in het VK. Bijnen: ‘Het is een heel klein percentage van het totaal. Op het gebied van airconditioning en koeltechniek zijn er wat merken die van over het Kanaal komen. We hebben concreet te maken met één leverancier die zich niet goed genoeg had voorbereid. Ze hebben zich daar een beetje laten overvallen door de formaliteiten, waardoor het niet soepel liep met het invullen van formulieren. Er trad daardoor enige stagnatie op, maar omdat er voorlopig genoeg voorraad is, leverde dat geen onmiddellijke problemen op. Ze hebben ons laten weten dat ze alles nu op orde hebben. Het waren gewoon wat aanloopproblemen; dat hoort er een beetje bij. Installateurs gaan het niet merken. Zij kunnen gewoon bij ons terecht voor alles wat ze nodig hebben, van appendage tot zonneboilervat.’