Gevraagd naar de functie binnen het bedrijf antwoordde 24% van de bezoekers deel uit te maken van de directie of het algemeen management, 11% was werkzaam als installateur, 8% als engineer/constructeur en 7% als projectleider. Alle segmenten binnen de Elektrotechniek waren vertegenwoordigd met als Top 5: elektrotechnisch installatiebedrijf, groothandel, elektrotechnische en elektronica industrie, technisch ontwerp- en adviesbureau en zakelijke dienstverlening binnen de elektrotechniek.
‘Gebouw van de toekomst’
Martin Tilman, Commercieel Directeur van Rexel Nederland had een succesvolle beursdeelname: ‘’Het thema van Elektrotechniek 2013 ‘Slimmer Samen Werken’ sloot naadloos aan op onze strategie ‘Samen de toekomst bouwen’. Dit werd vertaald naar het interactieve ‘gebouw van de toekomst’ op de beurs, waarmee wij innovatieve oplossingen presenteerden zoals elektrisch rijden, zonne-energie, comfort, gezondheid, energie-efficiency en Datacom. Dit concept is ontwikkeld om oplossingen te presenteren die bezoekers direct kunnen inzetten om nieuwe business te genereren. De reacties waren overweldigend positief en er was volop interesse voor een rondleiding door het gebouw, voorzien een elektrotechnische installatie aangestuurd met KNX en Dali’’.
Zonne-energie-app
‘’Bestaande en potentiële relaties gaven aan de interactieve aanpak bijzonder te waarderen’’, vervolgt Tilman. ‘’Wij lanceerden tevens een zonne-energie-app waarmee installateurs zonnepanelen op een dak kunnen visualiseren en de gebruiker een passende aanbieding kunnen voorleggen. De beurs was zeer succesvol en heeft zeker gebracht wat wij hadden verwacht: positieve energie, interessante contactmomenten met bestaande en potentiële klanten en aandacht voor onze innovatieve producten en interessante concepten’’.
Redenen beursbezoek
Als de belangrijkste redenen om Elektrotechniek te bezoeken werden in de evaluatie achtereenvolgens genoemd: op de hoogte blijven van nieuwe product- en brancheontwikkelingen, contacten onderhouden met bestaande relaties en het verzamelen van gerichte informatie over (technische) eigenschappen van producten en/of diensten. De interesse per beurssegment ging het meest uit naar resp. installatiemateriaal, verlichting, schakel- en contactmateriaal, gereedschappen, kabel (en toebehoren) zonne- en alternatieve energie, elektrotechnische apparatuur, laag- en middenspanningsmateriaal, meet- en regelsystemen/apparatuur, gebouwautomatisering en domotica.
‘Innovatiegolf’
‘’De deelname van Hager aan Elektrotechniek stond in het teken van een grote innovatiegolf’’, zegt Marketing manager Harnold den Ouden. ‘’Verspreid over drie campagnes hebben we 1500 nieuwe producten geïntroduceerd. Elektrotechniek was sluitstuk van onze campagne om installateurs al deze mooie innovaties te laten ervaren. Bovenal is de beurs voor ons een event waar we op een plezierige wijze een bijzonder contact met onze relatie kunnen hebben’’.
Speciale introducties van Hager betroffen het complete pakket aan universele zelflerende dimmers in zowel conventioneel centraal en decentraal als KNX-variant. Verder nieuwe KNX-toepassingen en uitbreidingen in het Berker by Hager pakket, waaronder Generation R. Ook nieuwe materiaalsoorten, zoals nieuw plaatstaal wandgotensysteem, en een nieuw programma aan laadstations onder de naam ‘Witty’ dat onlangs een internationale reddot design award gewonnen heeft. ‘’Daarnaast hebben we het thema moderne belastingen als kennisthema groot gepresenteerd op onze stand. Onze salesteams voeren nu alle vervolgactiviteiten uit, die de beurs ons heeft opgeleverd’’, aldus Den Ouden.
Eyecatcher
Een eyecatcher op de beursvloer was de feloranje vrachtwagen op de stand van exposant Weidmüller waar veel nieuwsgierige bezoekers een kijkje kwamen nemen. ‘’Dankzij de opvallende truck en de inzet van ons team kwam onze slogan ‘Let’s connect’ helemaal tot zijn recht’’, zegt John van Leeuwen, Regional Industry Manager Process North Europe. ‘’Met veel plezier informeerden wij geïnteresseerden over ons nieuwe product, de U-remote. De bijbehorende oranje robot trok niet alleen veel bekijks, er bloeide een heuse romance op tussen onze robot en de groene robot van de Technische Unie. Kortom, een zeer geslaagde beurs voor ons”.
Inhoudelijk programma
Naast het aanbod van exposanten was een breed inhoudelijk programma binnen het beursthema ‘Slimmer Samen Werken’ tot stand gebracht in samenwerking met prominente organisaties, te weten NLA met het lichtcongres over ‘slim omgaan met licht’, BIM Media met de technische middagen over pv-systemen en tal van lezingen, o.a. van Smart Homes over domotica , van NEN, Stichting Kien en KNX. In de ‘E-Future Arena’ was alle dagen een hoogwaardig congres van, beurspartner FEDET, brancheorganisatie Uneto-VNI en Jaarbeurs met een dertigtal lezingen over centrale thema’s, de trends en de aanstaande ontwikkelingen naar 2020 met debatten, paneldiscussies en key notes, van o.a. Jan Rotmans, Marjet Rutten, Jan Terlouw en Heleen Herbert. Het programma ging hier elke ochtend van start met een ‘wake up call’ en werd bijna elke dag afgesloten met een Power Up. Nog meer slimme oplossingen werden gepresenteerd in het Installatie Theater en het Energie en Industrie Theater. Slimmer ondernemen en salessessies stonden centraal in de Business Lounge. Veel bezoekers waardeerden deze nieuwe toevoegingen aan de beurs.
Smart Homes en Solar
Het Smart Homes Paviljoen op de beursvloer bundelde de geïntegreerde systemen die alle elektrische toestellen in de woning bedienen en beheren. Het Solar Paviljoen was het domein voor de specialisten in zonne-energie en energiebesparing.
Over Elektrotechniek
Elektrotechniek richt zich op de elektrotechnisch professional en de industrie. Op de vakbeurs worden de nieuwste systemen, technologieën en producten gepresenteerd op het gebied van onder meer industriële elektronica, meet-, regel- en bedieningsapparatuur, installatiemateriaal, verlichting, bekabeling, gebouwbeheersystemen en domotica. Jaarbeurs organiseert Elektrotechniek samen met brancheorganisatie FEDET. Voor de verdere doorontwikkeling van het concept van de beurs Elektrotechniek door Jaarbeurs en Fedet, zullen zowel exposanten als bezoekers worden gevraagd om hun feedback. USP Marketing Consultancy is gevraagd om dit onderzoek te faciliteren en begeleiden.