In 2010, 2011, 2012 en 2013 werd de vakwedstrijd ‘De beste fitter van Nederland’ georganiseerd. Het was een initiatief van Geberit, die het evenement samen met partners Grundfos, DeWalt, Hitachi Power Tools en Honeywell organiseerde. Het was een groots opgezet event, compleet met regionale voorrondes, een spetterende finale en mooie prijzen. Doel van de happening: het installatievak promoten en installerend Nederland in het zonnetje zetten. Het was een prachtige manier om het vak te presenteren als een bruisende en boeiende branche. Helaas vond ‘De beste fitter van Nederland’ na 2013 niet meer plaats. Een gevolg van de crisis; het was te groot en te duur, partners trokken zich terug en het was moeilijk om ze te vervangen.
Dag van de Installatietechniek
Gerrit Zomerhuis zit al veertig jaar in het vak. “Ik merk dat mensen soms niet zo goed weten wat het beroep van installateur inhoudt. Iets met water en gas. Omdat het ‘handwerk’ is, kijken ze er soms op neer. Terwijl een installateur heel veel kennis van zaken moet hebben, verplicht is om diploma’s en certificeringen te halen en flexibel moet zijn. Tja, het vak weer bruisend maken, dat zou mooi zijn. Ik denk dat we het vak meer smoel moeten geven, letterlijk laten zien wat we doen. De fitterwedstrijd ken ik wel, machtig mooi was dat. Jammer dat dat niet meer georganiseerd wordt, maar misschien pakt iemand het nog een keer op. De Dag van de Bouw is ook een mooi voorbeeld van hoe een branche zichzelf laat zien. Installatietechniek is onderdeel van de bouw, dus daar kunnen we mooi op meeliften en dat doen we gelukkig ook. Ik heb tijdens de laatste editie ook weer veel enthousiaste toeschouwers gezien en gehoord. Een aparte Dag van de Installatietechniek is misschien een idee.”
Social media
“Ik koos voor het installatievak omdat je iets maakt én omdat installatietechniek overal om ons heen is”, zegt Jordi van der Lek. Hij komt nog maar net kijken, en haalde vorig jaar zijn monteursdiploma. Hij is op dit moment bij een grote landelijke installateur aan het werk en dat bevalt hem goed. “Al mijn vrienden en klasgenoten zijn wat anders gaan doen, installatie leek ze niks. De branche heeft een beetje een negatief imago, er wordt veel gemopperd. Ik denk dat social media zou kunnen helpen om het vak weer bruisend te maken. Bijvoorbeeld als alle installatiebedrijven op hun site zouden zetten waar ze mee bezig zijn. Mooie projecten beschrijven. En twitteren en posts op Facebook. Laat maar zien wat je doet! Het gaat erom dat je trots bent op je vak. Als je dat laat zien en het over weet te brengen, dan komt het bruisen vanzelf.”