Ook in de doe-het-zelf markt, bij bouwmaterialenketens en groothandels, is de wijze waarop zij hun klanten bedienen in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Waren grote opslagwinkels – aan de rand van de stad – tot voor kort voldoende voor alle inkomsten van deze partijen, tegenwoordig ontwikkelen deze groothandels zich als ketenregisseur en overstijgen zij diverse, traditionele distributiegrenzen. Zo richten zij zich nu op zowel b-to-b als op de consumentenmarkt en zijn ze zichtbaar met websites, reclames en life-events. En beschikken de meeste over webshop, maar ook over fysieke winkels. Dit laatste lijkt opmerkelijk, gelet op bovenstaande ontwikkeling. Maar klanten willen 24 uur per dag zaken met u doen, onafhankelijk van tijd, locatie en kanaal.
Dus gaat het niet langer meer om een keuze tussen offline of online, maar om de inzet van meerdere kanalen, zoals bij cross channel en omnichannel. Het waardevolle bij omnichannel zit ´m in de merkbeleving. De klant komt via verschillende kanalen in aanraking met het bedrijf en haar producten, maar ervaart steeds hetzelfde gevoel en dezelfde sensatie. Bij alle uitingen in omnichannel – zowel offline als online – is de uitstraling, content en beleving identiek. Een ideaal instrument om uw producten tot leven te brengen zijn social media, zoals filmpjes op YouTube. Maar onderschat ook niet de impact en waarde van online blogs en reviews.
De wereld verandert en biedt daardoor steeds nieuwe kansen. Door hiervoor open te staan, heeft u de toekomst. Makkelijk is het niet, dat realiseerden wij ons ook laatst, toen wij zaten te brainstormen over de vraag: hoe breng je een dakraam tot leven?
Auteur: Michel Sombroek