‘Het werk ligt voor het oprapen’

Casper op 2 februari 2015 | 2 minuten leestijd
Wat je toch al niet tegenkomt op een gewone dag. Nietsvermoedend zouden wij (Elektro technisch bureau A. Hogenes te Alphen aan den Rijn) bij een flatgebouw het jaarlijkse onderhoud van de galerijverlichting uitvoeren. Onze monteurs ontdekten bij toeval de volledig onherkenbare noodfunctie van de downlighters.Deze ruim 30 onveilige armaturen waren pas een jaar of zes geleden geïnstalleerd door een collega-installateur uit de buurt. Prutswerk; de flatbewoners woonden al jarenlang boven een onveilige installatie.

De monteurs kwamen met dit verhaal terug op de zaak. Het was meteen duidelijk. Hier moesten we iets aan doen. Na het contact met de opdrachtgever werden snel 2 monteurs uitgeroosterd van andere werkzaamheden en hebben vervolgens alle armaturen in de flat gereviseerd, onderdelen vervangen en voorzien van een veilige bedrading en noodunit. Normaal wordt na 12 á16 jaar groot onderhoud verricht aan noodverlichting; nu was dit onderhoud wel erg vervroegd. Toch zonde voor de portemonnee van de klant.

Werk krijgen is dus niet moeilijk; het is simpelweg een kwestie van je ogen openhouden. Dan ligt het werk voor het oprapen.

Dit gebeurt ons ondertussen voor de zoveelste keer; wij hebben er inmiddels wel van geleerd. De oplettende installateur kan bij het inventariseren van een project er veel meer uit halen. Kijk verder dan alleen de vraag van de klant. Als installateur heeft u de verantwoordelijkheid om de klant goed te adviseren en te zorgen voor een veilige installatie. Hiermee genereert de installateur niet alleen meer omzet, maar wekt ook het vertrouwen van de klant.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor verlichting, want ook andere installaties kunnen slecht en onveilig zijn aangesloten. Trek daarom gewoon iets langer uit voor de inventarisatie van de installaties: het kan het meer dan waard zijn…