Het nut van scrummen

Erik op 29 oktober 2014 | 2 minuten leestijd
De term scrummen is oorspronkelijk afkomstig uit de rugbysport. Twee rivaliserende teams staan in voorovergebogen houding tegenover elkaar. Beide teams proberen door duwen en trekken de bal te pakken te krijgen. Zo trachten zij samen de wedstrijd te winnen. Tegenwoordig wordt de scrum-methode ook in het bedrijfsleven toegepast, vooral voor projectmatige werkzaamheden. Maar wat is dit soort scrummen eigenlijk, en wat is het nut ervan?

Scrummen is een methode voor projectmanagement. Aanvankelijk werd het alleen gebruikt in de ICT voor het ontwikkelen van software. Een klein multidisciplinair team leverde in korte ‘sprints’ steeds een deel van de software op.

Elke dag een vergadering

De laatste jaren wordt scrummen ook door projectmanagers in andere sectoren toegepast. Het doel is om een project flexibel, volgens planning en binnen het gestelde budget te realiseren. Hiertoe organiseert de zogenoemde Scrum Master elke dag een vergadering die ongeveer een kwartier duurt. Aan alle teamleden wordt gevraagd wat ze gisteren hebben gedaan, wat ze vandaag gaan doen, of ze nog problemen zijn tegengekomen en of ze nog belangrijke informatie hebben voor de rest van het team.

De Product Owner

De klant (in scrum-terminologie ‘Product Owner’ genoemd) is veelal ook aanwezig bij de dagelijkse scrumvergadering. Vooral in het begin van een project heeft de klant een belangrijke rol; hij moet zo gedetailleerd mogelijk aangeven wat hij gedaan wil hebben, wanneer het klaar moet zijn en hoeveel het mag kosten.

Voor de klant is een belangrijk nut van scrummen dat hij dagelijks op de hoogte wordt gehouden van de projectvoortgang. Ook kan hij het budget nauwkeurig bewaken. Verder kan hij feedback geven om ervoor te zorgen dat het eindproduct uiteindelijk aan al zijn eisen en wensen voldoet.

Een heldere structuur

Voor de leden van het projectteam zorgt scrummen voor transparantie, overzicht en duidelijkheid; zij weten exact wat de klant wil én zij weten waar hun collega’s mee bezig zijn. De communicatielijnen zijn kort, er is een heldere structuur. Men hoeft niet op elkaar te wachten, iedereen heeft een specifieke taak en samen ‘sprint’ men naar het uiteindelijke doel: de oplevering van een kwalitatief hoogstaand eindproduct aan een supertevreden klant.

Gerelateerde artikelen