Het nut van brancheorganisaties

Erik op 23 januari 2015 | 2 minuten leestijd
“Bent u lid van een brancheorganisatie?” Deze vraag stelden we aan een flink aantal installateurs en zonder uitzondering zeiden ze “Ja”. En noemden vervolgens ongevraagd meteen de naam van de betreffende organisatie.

Uneto-Vni scoort enorm hoog. Niet zo gek natuurlijk want het is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en voor de technische detailhandel. De aangesloten bedrijven – maar liefs 5300 – zijn actief op het gebied van ontwerp, advies, installatie en beheer in de richtingen utiliteit, industrie, infra en woningbouw. Samen hebben die bedrijven 130.000 mensen in dienst, dat is in totaal zo’n 90 % van het totaal aantal werknemers in de sector.

Platform

Ook de Fedet wordt vaak genoemd. De Fedet vertegenwoordigt ruim 200 bedrijven uit de elektrotechnische toelevering (producenten, groothandel, agenten en importeurs) en daarmee zo’n 24.000 werknemers. De Fedet dient als platform om de ontwikkelingen in de technologie, regelgeving en markt te volgen, en zet elektrotechniek op de agenda van zowel overheden als opdrachtgevers. De Fedet onderhoudt contacten met opleidingsinstituten, en probeert op die manier om een goede aansluiting van opleiding en bedrijfsleven te bevorderen.

Antenne voor de Elektrotechniek’ luidt de slogan van de Fedet, en terecht. Ze weten goed wat er leeft in de branche. Bestuurslid Hans Seghers van de Fedet ziet twee belangrijke taken voor de organisatie weggelegd. Ten eerste is dat zorgen dat mensen techniek kunnen voelen en beleven, en dat vervolgens overbrengen. Punt twee is mensen in huis halen én houden om al die mooie technologie te realiseren. Met andere woorden: talent voor de installatiebranche interesseren.

Beter scoren

Wat zijn nou redenen voor installateurs om lid te worden van een branche-organisatie? Een directeur – lid van Uneto-Vni – omschrijft het als volgt: “De branche-organisatie staat voor kwaliteit. Wij gebruiken de door hen opgestelde leveringsvoorwaarden en dat maakt dat klanten zeker kunnen zijn van garantie op het werk, op de elektrotechnische producten en op de gerealiseerde installaties. Klanten weten daardoor precies waar ze aan toe zijn en dat is heel belangrijk.”
Andere antwoorden op die vraag luiden: “Zo blijf ik op de hoogte van trends en innovaties.” “Klanten letten er op, je ‘scoort’ beter met het logo van een branche-organisatie op je site.” “Ze organiseren regelmatig bijeenkomsten waar ik informatie opdoe en kan netwerken.” “Ze geven een mooi tijdschrift uit.”

Gerelateerde artikelen