Jeroen Reith, directeur sinds 1989, onthult ‘het geheim’ van de lange historie van Reith Elektrotechniek.
Niet bang zijn
Het begon met koper en zink, met dakgoten en regenpijpen. ‘Maar mijn overgrootvader was ook elektricien’, vertelt Jeroen Reith. ‘Voor de Eerste Wereldoorlog heeft hij in Neede de eerste elektrische installatie aangelegd. Door de jaren heen zijn de werkzaamheden veranderd en uitgebreid. Er werd loodgieterswerk gedaan, radio toegevoegd, er zijn ooit nog fietsen verkocht, centrale verwarming kwam erbij. Ja, dat is denk ik wel een sterk punt – een van ‘de geheimen’ van het bedrijf: kansen zien en niet bang zijn om iets te proberen.
Sprong in het diepe
En nu, in 2014, heet het bedrijf Reith Elektrotechniek. Jeroen legt uit: “Mijn ouders hadden jarenlang een winkel in radio, tv, wit- en bruingoed. Dat was de basis van het bedrijf. Op een bepaald moment ging mijn vader zich naast de winkel vooral ook op elektrotechniek toe te leggen. Uiteindelijk ging de winkel dicht. Ik had al van jongs af aan belangstelling voor elektrotechniek. Ik ben vrij gelaten in mijn beroepskeuze, maar deed de HBO-opleiding Elektrotechniek. Na wat omzwervingen ben ik uiteindelijk in het bedrijf gekomen. Dat was een beetje een sprong in het diepe, maar als ik hulp of advies nodig had, dan stond mijn vader altijd klaar. Ik vind het nog steeds leuk, het ondernemerschap bevalt me prima.”
Datanetwerken
Sinds 1989 staat Jeroen dus aan het roer van het familiebedrijf. Wat is zijn inbreng geweest? Jeroen: “Ik heb me destijds onder andere gefocust op het aanleggen van datanetwerken. Dat was toen net in opkomst en mijn vader had er tot dan toe niets mee gedaan. In die tijd was het nog heel bijzonder als je een computer had. Wij hebben daar ons voordeel mee kunnen doen door in het hele land netwerkbekabelingen aan te leggen. De laatste jaren is duurzaamheid sterk in opkomst, en op dat gebied dragen we ook ons steentje bij.”
Afspraak is afspraak
“Om een bedrijf zo lang te laten voortbestaan, moeten er heel veel punten kloppen”, zegt Jeroen. “Op bedrijfseconomisch gebied en personeelsbeleid moet je het goed doen, maar belangrijk is ook om je heel bewust te zijn van de markt. Ook een zwaarwegend punt: Afspraak is afspraak. Ik heb heel lang zelf de planning gedaan en ik weet hoe lastig het soms is om afspraken na te kunnen komen. Er kan een monteur ziek worden, of materiaal is niet leverbaar. Toch moet je dan tot het uiterste gaan om dat op te lossen. Want die afspraak met de klant moet je nakomen. Meedenken is ook belangrijk. Nog een geheim: nuchter blijven, benen op de grond.”
Hofleverancier
In maart kreeg Jeroen Reith uit handen van de burgemeester van Berkelland een koninklijke onderscheiding voor het bedrijf. “Dat is een mooie erkenning voor ons werk, en een bevestiging van onze – zoals de burgemeester zo mooi zei – onberispelijke reputatie.”
Het wapenschild met daarop: ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ prijkt inmiddels op de bedrijfsauto’s, op de gevel en op de website. “We hebben het blijkbaar goed gedaan. Ik ben heel blij met deze onderscheiding en trots op wat we bereikt hebben.”
En eventuele opvolging? “Voorlopig ben ik er nog, en heel misschien kan ik op termijn mijn zoon (nu 17) interesseren. Hij heeft wel affiniteit met techniek, maar ik laat hem vrij, hoor. Absoluut,” besluit hij.