​‘Google onderzoekt mogelijkheden van draadloos opladen’

Erik op 11 februari 2016 | 2 minuten leestijd
Google is al enige tijd bezig met zelfrijdende auto’s. Maar wat is het nut ervan als je nog steeds je auto uit moet om hem op te laden? Dat moet Google ook gedacht hebben. Uit documenten die ingediend zijn bij de U.S. Federal Communications Commission (FCC) blijkt dat Google momenteel systemen test waarmee elektrische, zelfrijdende auto’s draadloos opgeladen kunnen worden.

Het gaat om twee systemen, van de startup Hevo Power en van Momentum Dynamics. Beide bedrijven ontkennen vooralsnog een samenwerking met Google, maar de bovengenoemde documenten zeggen anders. Beide bedrijven ontwikkelen een systeem dat elektriciteit zendt vanuit een zender in de grond naar een ontvanger aan de onderkant van een auto. De systemen maken hierbij gebruik van magnetische inductie.

Een prototype van Hevo Power, genaamd Alpha, kan momenteel 1,5 kW leveren. Momentum Dynamics claimt dat hun systeem tot wel 200 kW draadloos kan overdragen.

Essentieel

Google heeft laten weten dat draadloos opladen een essentieel onderdeel is voor het slagen van zelfrijdende auto’s. Chris Urmson, Google’s directeur van het zelfrijdende auto-project: “We hebben ontelbare verhalen gehoord van mensen die eigenlijk vandaag al een zelfrijdende auto nodig hebben. Het gaat om mensen met gezondheidsproblemen; van blindheid, tot autisme. Van epilepsie tot MS.” Weinig van deze mensen zullen in staat zijn om hun auto zelf op te laden, wat draadloos opladen dus essentieel maakt.

Andy Daga, CEO van Momentum Dynamics, is het hiermee eens: Zelfrijdende auto’s vereisen een automatische connectie met het net, zonder handmatige handelingen.”

Voordelen

Het idee is dat een auto voor korte tijd op een oplaadpunt parkeert en zichzelf op die manier oplaadt. Uiteindelijk moet het zelfs mogelijk zijn om al rijdend de batterij op te laden, mits de juiste infrastructuur hiervoor aangelegd wordt. Wanneer dit mogelijk is, kunnen de makers van elektrische auto’s overgaan op kleinere en lichtere batterijen, wat een positieve invloed zal hebben op de prijs van elektrische auto’s, aangezien de batterij het duurste onderdeel van een dergelijk voertuig is.

Gerelateerde artikelen