In de lijn van die strategie ligt de aanschaf van Dropcam. Dropcam is een speciale beveiligingscamera voor de particuliere markt. Dropcam maakt camera’s die via WiFi met een netwerk kunnen worden gekoppeld en daarna videobeelden upload naar een cloud. Op die manier kan de klant waar en wanneer dan ook bekijken wat er thuis gebeurd.
Er is een basis Dropcam en een Dropcam Pro die een sterkere zoom heeft en grotere hoek. Zo kan de Dropcam ook werken als een soort babyfoon: de klant kan immers op afstand een “oogje in het zeil houden”. Naast het terugkijken van de videobeelden op zowel de computer als een mobiel device kan de gebruiker ook realtime updates krijgen van de zaken die gebeuren binnen het Dropcamgebied.
Een Dropcam kost 149 dollar, een Dropcam Pro kost 199 dollar. Daarnaast kan men nog een abonnement aanschaffen voor het terugkijken van beelden. Een heel jaar beelden terug kijken binnen 7 dagen kost 99 dollar, een heel jaar beelden terugkijken binnen 30 dagen kost 299 dollar. Een Dropcam Tab kost 29 dollar.
De vraag is natuurlijk wat de samenwerking tussen Google en Dropcam betekent voor de privacy van de klant. Volgens de mede-oprichter van Nest, het moederbedrijf van Dropcam zullen andere partijen -inclusief Google- zonder de instemming van de consument geen toegang krijgen tot de videobeelden.