Glasvezel internet in steeds meer Nederlandse huishoudens

Erik op 4 februari 2015 | 4 minuten leestijd
Ruim 2 miljoen huishoudens in Nederland zijn al op glasvezel aangesloten en ruim een derde daarvan heeft ook al een glasvezelabonnement met een provider afgesloten. Waarom is glasvezel aan zo’n opmars bezig en wat betekent dit voor de installatie en het onderhoud van glasvezel?

Internet is niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken. In 2013 had al 95 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot het internet en dat is met de opkomst van mobiel internet alleen maar nog verder gestegen. De huidige internetverbindingen zijn echter beperkt in snelheid. Om de aanhoudende groei in data- en internetverkeer aan te kunnen, zijn er verbindingen met een hogere bandbreedte nodig. Glasvezel maakt aanzienlijk hogere snelheden mogelijk dan kabel of ADSL. Over glasvezel wordt naast internet ook telefonie en (interactieve HD) televisie aangeboden.

Glasvezel is een dunne, sterke draad van glas die signalen snel en over grote afstanden kan versturen. De kwaliteit van de verbinding blijft goed; ook als de glasvezelkabels lang zijn. Dit in tegenstelling tot koperen kabels. Het voordeel van glasvezelkabels is dat ze licht zijn. Eén enkele kleine glasvezelkabel kan evenveel informatie vervoeren dan een dik pak koperen kabels samen.

Over glasvezel wordt informatie als lichtsignalen verstuurd. Dit maakt het mogelijk om bestanden razendsnel zowel op het internet te plaatsen (‘uploaden’) als van het internet af te halen (‘downloaden’). Abonnementen bieden doorgaans een snelheid van 50 Mb per seconde maar er zijn ook hogere snelheden mogelijk; tot zelfs 1Gb per seconde. In laboratoriumtesten worden zelfs snelheden van 100 terabit per seconde gehaald! Dit komt neer op het transport van de data van 2800 DVD’s per seconde; maar liefst 5 miljoen keer sneller als wat de doorsnee kabel/ADSL verbinding bij particulieren nu haalt. Toch moeten particulieren niet dieper in hun buidel tasten voor deze snellere en betrouwbare glasvezel.

Installatie van glasvezel

De aanleg van glasvezel gaat in verschillende stadia. Eerst moet glasvezel aangelegd worden: gemeente per gemeente en wijk per wijk worden straten opengebroken om de glasvezelkabels aan te leggen. Bedrijven zoals Reggefiber en CIF zijn hier drukdoende mee. Vervolgens wordt de glasvezel aangelegd tot in de woning, ook wel ‘Fiber To The Home’ (FTTH) genoemd, waarbij er in huis een verbinding gemaakt wordt in de meterkast. Wanneer particulieren direct inspringen op de aanleg van glasvezel in hun wijk, kunnen beide installaties in één keer gebeuren en is de FTTH-installatie meestal gratis.

In tegenstelling tot kabel is glasvezel een ‘open netwerk’, wat betekent dat alle glasvezelproviders van hetzelfde netwerk gebruik kunnen maken om hun diensten aan te bieden. Wanneer een particulier ontevreden is over de service, is een overstap dan ook makkelijk gemaakt. De onderlinge concurrentie tussen de providers is dan ook groot.

Onderhoud van glasvezel

Glasvezel is niet alleen sneller, veiliger en goedkoper dan koperverbindingen, maar ook minder gevoelig voor storingen. Toch moet ook het glasvezelnetwerk onderhouden worden. Als er zich toch een storing voordoet, dan kan de reparatie wel wat tijd in beslag nemen. Het is namelijk een arbeidsintensief werk. Dit gebeurt meestal door de provider die de kabels heeft laten aanleggen of door het glasvezelbedrijf zelf.

Ligt de fout niet aan een (algemene) storing, maar in het huis zelf, dan kan een particulier een monteur laten langskomen om de glasvezelverbinding te controleren, te onderhouden en/of te reinigen. Verontreiniging en vervuiling zijn de meest voorkomende oorzaken van problemen bij glasvezelnetwerken. Vervuiling kan leiden tot reflectie (en zogeheten ‘bit-errors’ waardoor er een lagere bandbreedte ontstaat), hogere demping (zwakker signaal) en permanente schade van de aangesloten netwerkapparatuur.

Bijblijven met deze nieuwe ontwikkelingen op het vlak van glasvezel? Er worden steeds meer cursussen georganiseerd voor installateurs, netwerkbeheerders, datacenter medewerkers en monteurs om zelfstandig controles uit te voeren, (kleine) storingen op te lossen en preventief onderhoud uit te voeren.

Gerelateerde artikelen