​Geluk in het werk

Erik op 27 januari 2016 | 4 minuten leestijd
Is prettig werken en tevredenheid hetzelfde als geluk en gelukkig zijn? En is geluk meer dan toeval en kun je eraan werken? Het lijkt er op dat het thema ‘geluk in het werk’ naast ‘plezierig werken’ populairder wordt als graadmeter of het goed gaat in je werk. Ooit gehoord van de geluksambassadeur Leo Bormans?

Ooit gehoord van de geluksambassadeur Leo Bormans? Hij is een bevlogen spreker over het thema gelukkig zijn en gelukkig worden. Hij schrijft over ‘De wereld van geluk’ en geeft er wereldwijd lezingen en workshops over. Sinds kort doet hij dit ook voor MKB ondernemers. Hij vertelt dat geluk toch net iets anders is dan plezier maken en dat mensen van geluk beter worden in wie ze zijn en wat ze doen. Ook in hun werk. Maar wat betekent dat praktisch naar het werk?

Hierover sprak ik met een directeur/eigenaar van een installatiebedrijf die een nieuwjaarslezing had gehoord van Bormans. Aanvankelijk luisterde hij sceptisch naar ‘de wereld van geluk’. Maar allengs raakte hij geboeid over het thema.  Waarom? Omdat Bormans geluk in het werk vertaalt naar prettig werken en tevreden zijn met wat je verbindt en wat boeit in je werk.  Zo wordt het ineens een stuk praktischer en concreter.

Medewerkers ongelukkig

Door de lezing van Bormans realiseerde hij zich dat in zijn bedrijf een deel van de medewerkers zelden of nooit écht gelukkig is. Er is wel sprake van onderling plezier en er wordt in collegiale sfeer gewerkt. Hij mist echter de betrokkenheid bij zijn bedrijf en de passie spat er niet vanaf in het werkoverleg waar projecten worden gepland en besproken. Net als zoveel andere managers vraagt hij zich af hoe geluk in het werk tot stand kan komen. Hiervoor maken we een kort uitstapje naar de wetenschap die dit heeft onderzocht.

Fundamentele voorwaarden

Onderzoek aan de Harvard University heeft namelijk uitgewezen dat er vier fundamentele voorwaarden zijn die het geluk van mensen in hun werk sterk beïnvloeden. Het zijn vanzelfsprekende condities maar wellicht toch goed om ze weer eens langs de meetlat van geluk in het werk te leggen.

  • Stel met de medewerker resultaten en doelen vast die ook aansluiten bij de ambitie van de medewerker. Een monteur die waarde hecht aan duurzaamheid en kwaliteit zal zich niet gelukkig voelen in zijn werk en in je bedrijf als hij wordt afgerekend op het onderhoud van het aantal ketels per dag.  
  • Geef medewerkers de ruimte om zelf het werk te regelen en geef ze vooral het gevoel dat ze gezamenlijk verantwoordelijk zijn.  Betrek ze bijvoorbeeld al in een vroeg stadium bij de aanpak en inrichting van bijvoorbeeld projecten en werk vooral in teams.   
  • Zorg voor regelmatige vernieuwing en uitdaging zodat de medewerker zich kan blijven ontwikkelen in het vak en trots is op zijn werk en zijn bedrijf.
  • Biedt zekerheid en structuur  door bijvoorbeeld met vaste regelmaat bedrijfsinformatie te verstrekken over ontwikkelingen op kortere en langere termijn, hanteer de HR-cyclus en praktiseer veiligheidsbeleid, reguleer werkoverleg enzovoort.    

Praktisch lastig

Deze condities lijken eenvoudig en concreet maar zijn in de praktijk lastiger te hanteren. Toch is het volgens mij de moeite waard om hier serieus werk van te maken en geluk niet aan het toeval over te laten. Medewerkers die tevreden en betrokken zijn presteren niet alleen beter. Ze zullen ook minder geneigd zijn om weg te gaan. Om met Bormans te spreken “Het is niet naïef om geluk op je agenda te zetten. Ook in je bedrijf.” 

Gerelateerde artikelen