Technologische ontwikkeling en globalisering vereisen andere competenties van medewerkers. Ze moeten bijvoorbeeld in complexe situaties zelfstandig problemen kunnen oplossen, samenwerken met andere disciplines en helder communiceren. Volgens mij is het niet nodig om zover vooruit te kijken en zijn dit juist de competenties die de vakman of vakvrouw nú al succesvol maken. Een service engineer die snel ziet wat er aan de hand is en tegelijkertijd een gespannen sfeer weet om te buigen, maakt toch net iets meer indruk.
Hoe kunnen bedrijven ervoor zorgen dat medewerkers zich ontwikkelen in het werk dat ze dagelijks doen? U heeft misschien weleens gehoord van de 70-20-10 regel. Die regel houdt simpel gezegd in dat medewerkers 70 procent van hun leerervaringen halen uit de praktijk, 20 door reflectie en 10 door cursussen en klassikale lessen. Dus op de werkvloer is er – ook wat betreft ontwikkeling – veel te verdienen.
In veel bedrijven wordt er sowieso geleerd op de werkvloer, maar meestal is dat vrij willekeurig en persoonsafhankelijk. Door hierin gerichter te sturen, kunnen we ervoor zorgen dat medewerkers toewerken naar wat ze moeten kunnen om zichzelf, maar ook het bedrijf, toekomstbestendig te maken. Het is een punt van aandacht wat mij betreft met enige urgentie op de agenda mag worden geplaatst.
Met elkaar stilstaan bij de vraag wat medewerkers in het bedrijf nu en straks moeten kunnen, is nog niet voldoende. Het moet ook gaan over wat er nodig is om lerend werken op de werkvloer gerichter te beïnvloeden. Wat zijn de opvattingen, welke gewoontes zijn er en hoe zou het leren bij elke medewerker gestimuleerd kunnen worden? Regelmatig praat ik hier met bedrijven over. Als eerste verkennen we hoe het staat met de verantwoordelijkheid en het vertrouwen van medewerkers, waar de basis is om te kunnen leren en ontwikkelen. Ook de ideeën die er zijn over hoe we van goede werknemers de beste werknemers kunnen maken, komen voorbij. Voorbeelden hiervan zijn om een junior medewerker eens mee te laten lopen met een senior, een presentatie te geven, een moeizaam project vlot te trekken of door ze ander grensverleggend werk te laten doen. Vertrouwen geven; een duwtje in de richting doet vaak wonderen.
Vergeet niet om achteraf de opgedane ervaring met elkaar te bespreken: de bekende reflectie. In het delen van ervaringen en reflecteren met elkaar ligt de grootste kracht van het leren. En dat hoeft heus niet uren te duren. Nieuwe vaardigheden die straks tellen, leren medewerkers in de praktijk door er nu alvast mee aan de slag te gaan en door te reflecteren. U bent aan zet om het mogelijk te maken.