Luuk Wegman uit Almere-Haven beklaagde zich in het NOS-journaal over de elektrische laadpaal voor zijn huis. Hij is zijn parkeerplaats kwijt en de laadpaal moet daarom weg, vindt hij. De gemeente wil er vooralsnog niets van weten. Zijn bezwaarschrift bij de gemeente Almere is afgewezen, de kantonrechter geeft hem geen gelijk, nu buigt de Raad van State zich over zijn bezwaar. Volgens Wegman misbruiken bezitters van elektrische auto’s het laadpunt geregeld als privéparkeerplaats. Iets wat overigens wordt tegengesproken door de elektrische automobilist in kwestie.
Wegman is niet de enige die zich ergert aan de grijze palen met blauwe borden. In verschillende gemeentes zijn de afgelopen tijd bezwaarschriften ingediend tegen elektrische laadpunten, schrijft de Volkskrant. Nederland telt inmiddels 33.000 van deze punten (waarvan de helft publiek of semipubliek toegankelijk is), ruim twee keer zoveel dan twee jaar geleden. Naar verwachting komen er nog eens 25.000 palen bij in de komende twee jaar volgens de Volkskrant. In Nederland rijden nu zo’n 118.000 elektrische passagiersauto’s rond, is te zien aan cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Marktonderzoekers verwachten verdere groei naar 200.000 elektrische auto’s in 2020, schrijft de Volkskrant.
Ergernis
De ongeveer 15.000 publieke laadpalen zetten gemeenten neer op bestaande parkeerplekken in steden en dorpen. Over die plaatsing wordt door gemeenten echter nauwelijks nagedacht volgens adviseur Verbeet van adviesbureau Over Morgen. Dat kan tot ergernissen bij buurtbewoners leiden. Als iemand met een elektrische auto nu een laadpaal bij de gemeente aanvraagt, wordt een cirkel getrokken van 250 meter rond zijn adres. Binnen die cirkel wordt ergens een paal neergezet.
Gemeentes die wél een plan hebben voor een laadinfrastructuur zijn er ook. In Arnhem heeft de gemeente besloten om een laadplein aan te laten leggen waar zestien auto’s tegelijkertijd te laden zijn. Het laadplein houdt ook rekening met welke auto snel opgeladen moet worden en welke nog even kan blijven staan. Dat voorkomt een te zware belasting van het net.
Hoe wildgroei van elektrische laadpalen het beste aan te pakken is, zal per gemeente en woongebied verschillen. Om het net niet te zwaar te belasten, kunnen gemeentes wel lessen trekken uit bestaand onderzoek naar slim laden. Een studie van de provincie Noord-Brabant en Enexis in 2016 toonde aan dat eigenaren van elektrische auto’s bereid zijn om hun auto op te laden buiten piekmomenten. In ruil hiervoor zouden ze zelf een energieleverancier willen kiezen om een gunstig tarief af te spreken, meldde Ensoc.
Software
Slim laden kan ook met software in de elektrische auto’s zelf. Promovendus Konstantina Valogianni van Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit beschreef in 2016 hoe zelflerende algoritmes pieken in de vraag voorkomen en de stroomkosten voor consumenten kunnen verlagen.