Flamco lanceert digitale dataservice op water- en warmtemeters

Erik op 23 januari 2020 | 2 minuten leestijd
Het op afstand uitlezen van verbruiksdata van installaties ten behoeve van facturatie wordt makkelijker. Flamco lanceert namelijk een nieuwe dienst die institutionele partijen actuele verbruikscijfers van water- en warmtemeters levert: Flamconnect Metering. De dataservice geldt voor alle OMS-gestandaardiseerde meters, is op maat beschikbaar en geeft de klant meer keuzevrijheid.

Het op afstand monitoren van energieverbruik is in opmars. Naast elektriciteit is ook het verbruik van water en warmte steeds beter op afstand uit te lezen door slimme technologie aan hardware te koppelen. “Wij merken dat woningcorporaties, warmtedistributiebedrijven, gebouweigenaren en energieservicebedrijven (ESCO’s) toenemend behoefte hebben aan verbruikscijfers van water- en warmtemeters”, zegt Business Developer IoT Jeroen van Hooijdonk. “Zij willen over betrouwbare data kunnen beschikken, zonder in hardware te hoeven investeren of zich aan bepaalde merken of partijen te binden. Flamconnect Metering voorziet daarin.”

Vrije keuzemogelijkheden

De flexibiliteit en keuzevrijheid van de digitale dataservice zijn groot. Op de eerste plaats geldt de service voor alle OMS-gestandaardiseerde (Open Metering System) meters die bij nieuwbouw of renovatie worden toegepast. Flamco beperkt zich dus niet tot eigen apparaten (geen vendor lock-in). Op de tweede plaats maakt Flamco altijd een voorstel op maat met een indicatie van de kosten per meter. Dat voorstel baseert zij op een inventarisatie van het aantal aansluitingen en de reikwijdte, want ieder gebouw en elke wijk is anders. Op de derde plaats kiest de klant zelf een pakket respectievelijk serviceniveau (Basic, Comfort, of Premium) dat aansluit bij haar behoeften. Zo bepaalt de klant de looptijd van het abonnement (al vanaf drie jaar), de frequentie waarop data wordt geleverd (maandelijks, wekelijks of real-time) en de technische ondersteuning (installatie, vervanging, support, training, enz.). “Hoe meer wij de klant ontzorgen, des te hoger onze levergarantie”, aldus Jeroen van Hooijdonk. 

Gerelateerde artikelen