Op 7 april hoorde ik op het nieuws dat Enzo Zaden de Familiebedrijven Award 2017 in de wacht heeft gesleept. Een mooie prestatie als je weet dat er rond de 260.000 familiebedrijven zijn in Nederland die mee kunnen dingen naar deze prestigieuze nationale prijs. Enzo Zaden heeft de prijs ontvangen omdat ze op alle fronten voldeed aan de toetsingscriteria en daarnaast buitengewoon presteerde op het onderdeel innovatie. Maar liefst 30% van de omzet is geïnvesteerd in R&D om zo de beste service en het beste product, ook op de langere termijn, te kunnen blijven leveren. Enzo mag zich nu formeel een excellent, goed presterend familiebedrijf noemen. Maar zijn de kenmerken voor een goed presterend familiebedrijf anders dan van een gewoon bedrijf?
Succesformule voor goed presteren
Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de succesformule van goed presterende bedrijven. Elk bedrijf heeft zo zijn eigen manier van werken maar er is een aantal overeenkomstige kenmerken die bepalend zijn voor goede bedrijfsprestaties. Ik zie hierin veel gelijkenis met de kenmerken van een familiebedrijf.
Bij bedrijven die goed presteren komt de klant altijd op de eerste plaats. Daar is de organisatie op ingericht en het handelen van de medewerkers is er op afgestemd. De klant zit als het ware in de genen van het bedrijf. Vaak blijkt ook dat de directeur of de ondernemer een inspirerende boegbeeld is, die zich graag op de werkvloer roert. Wat de medewerkers betreft; die zijn trots op hun prestaties en loyaal aan hun bedrijf. Er is sprake van een ‘open familie’ cultuur en een platte structuur. De verantwoording ligt laag in de organisatie en er is minder management.
Presteren en innoveren
In de toetsingscriteria van de familiebedrijven award staan echter drie criteria die juist in deze tijd voor elk bedrijf van belang zijn om goed te kunnen blijven presteren. Deze drie criteria zijn gericht op de organisatie van internationalisatie, de wijze waarop invulling wordt gegeven aan maatschappelijke betrokkenheid en de mate van innovatie. Dergelijke criteria sluiten goed aan bij de ontwikkelingen die je momenteel ziet in de installatiebranche.
Duurzaamheid en innovatie
Bedrijven staan voor de uitdagende opgave om bijvoorbeeld verduurzaming van gebouwen mogelijk te maken, integraal installeren van de grond te krijgen en invulling te geven aan intelligente energievoorziening. Hierbij zal onderzoek en de toepassing van nieuwe technieken een belangrijk onderdeel van het succes zijn. Een groot deel van het succes van uw innovaties is afhankelijk van de betrokkenheid en inzet van de medewerkers. Technisch innoveren is dus vooral sociaal innoveren. Dat doe je door medewerkers centraal te zetten in deze ontwikkelingen en te betrekken bij de verandering en vernieuwing. Ze mee laten denken over initiatieven, mogelijkheden, verbetering en vernieuwingen.
Uiteindelijk draait het om tevreden, productieve en innovatieve medewerkers met ‘familietrots’.
Wellicht is er volgend jaar een installatiebedrijf dat het boegbeeld wordt als innovatief familiebedrijf in Nederland of als een van de genomineerde parels. Dat zou mooi zijn voor het bedrijf en voor de branche.