EQUANS helpt opdrachtgevers in de utiliteit, de industrie en van overheden op het gebied van energietransitie, de industriële transitie en de digitale transitie. De 5.500 experts in Nederland helpen klanten met innovatieve, digitale en duurzame technische oplossingen om steden aantrekkelijker, bedrijven efficiënter en groener te maken en gebouwen duurzamer en comfortabeler. Constant verbeteren staat voor EQUANS daarbij voorop. Het bedrijf helpt niet alleen zijn klanten bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen maar het is ook altijd zelf op zoek naar de beste oplossingen.
Digitalisering
Binnen het team sprinklerinstallaties werd in 2020 duidelijk dat de dienstverlening, de werkprocessen en de samenwerking toe waren aan een digitaliseringsstap. “De wereld wordt steeds digitaler, de projecten omvangrijker en ze moeten binnen een kortere doorlooptijd afgerond worden”, zegt Alex Swarte, technisch consultant sprinkler en eindverantwoordelijke voor het ontwerp en de oplevering van sprinklerinstallaties. “Onder andere de stroom van tekeningen wordt omvangrijker en ze krijgen steeds meer revisies. Het is bijna onmogelijk om deze in papiervorm mee te nemen naar de projectlocatie. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een oplossing waarbij ik grote hoeveelheden documenten gestructureerd digitaal kan bekijken en delen.”
Tijdens de zoektocht naar een oplossingen die EQUANS in staat stelt de taken binnen het specialisme sprinklerinstallaties te digitaliseren werden verschillende aanbieders in de markt en reeds bestaande systemen bekeken. “Echter missen veel systemen de mogelijkheid om documentenstromen op te zetten. Ik kan wel aantekeningen in een pdf zetten, maar wat doe ik met de bijbehorende foto? Daarnaast maak ik aantekeningen die ik verdeel onder verschillende behandelaars, zowel intern als extern. Andere systemen die ik in het verleden gevonden had, misten de mogelijkheid om eigen opnamedocumenten en rapporten te kunnen samenstellen”, aldus Swarte. “We hebben uiteindelijk voor PlanRadar gekozen omdat het programma deze mogelijkheden wel bood. Verder sloten de laagdrempelige instap, de gebruiksvriendelijkheid, de uitgebreide functionaliteit en de hoge mate van personalisatie het beste aan op onze behoeftes”, aldus Swarte. “De trialperiode hebben we doorlopen in samenwerking met de Planradar-vestiging in Oostenrijk, wat erg goed verlopen is. Nu PlanRadar ook een vestiging in Nederland heeft, is het contact nog eenvoudiger geworden.”
In de praktijk
PlanRadar wordt door het team niet alleen tijdens opnames voor prijsvorming met betrekking tot sprinklerprojecten gebruikt, maar ook voor tussentijdse inspecties van de installaties en tijdens de aanleg en oplevering. De consultants kunnen met de iPad van PlanRadar ter plekke op locatie alle belangrijke documentaties en communicatietaken papierloos afhandelen. “De snelle manier van opname papieren documenten maakt het dagelijkse werk van onze collega’s niet alleen gemakkelijker maar ook duurzamer. Het systeem van PlanRadar helpt bij te houden welke afspraken er zijn gemaakt en of deze ook nageleefd worden. De terugkoppeling vindt door middel van e-mail automatisch via de PlanRadar-portal plaats. Zo worden de communicatiestromen gemakkelijk en digitaal tussen de verschillende belanghebbenden verwerkt, voorkomen we miscommunicatie en waarborgen we automatisch accountability. Tijdens onze jaarlijkse audit hebben wij een compliment ontvangen met betrekking tot de rapportage, omdat hiermee veel processen en informatiestromen traceerbaar geborgd zijn.”