Uit het rapport ‘Energietrends 2014’ van ECN, Energie-Nederland en Netbeheer Nederland blijkt dat er een stabilisatie en zelfs daling van het energieverbruik is bij huishoudens en bedrijven. Hoewel het aantal huishoudens is toegenomen, verbruiken ze minder aardgas en elektriciteit. Dit komt vooral omdat nieuwbouwwoningen beter geïsoleerd zijn, en grote elektrische apparaten en CV-ketels zuiniger geworden zijn. Ook het zachte weer van afgelopen jaar speelt hierbij een rol. Het dalend energieverbruik is ook bij bedrijven merkbaar, ondanks het toegenomen dataverkeer. Ook het brandstofverbruik in de industrie is gedaald, wat mede veroorzaakt is door de economische stagnatie.
Het dalende energieverbruik vertaalt zich nog niet meteen in een lagere energierekening. De hogere leveringsprijs voor gas, hoger netwerktarief voor elektriciteit en gestegen energiebelasting maken dat de gas- en elektriciteitsrekening van een gemiddeld huishouden hoger is geworden. Dit heeft ook te maken met de onzekerheid waarmee energieproducenten en netbeheerders te maken hebben ten aanzien van een energiemarkt die volop in beweging is en duurzamer wordt. Als het energieverbruik verder daalt, wat betekent dit dan voor de energiesector? Energiebedrijven zijn druk met toekomstplannen, nieuwe activiteiten, saneringsplannen en de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen.
Slim op energie besparen is een trend
Zal het energieverbruik komende jaren verder structureel dalen? Als het aan consumenten en bedrijven ligt, is die kans groot. Op energie besparen is een duidelijke trend geworden. Zuinig is ‘in’. Niet alleen vanwege financiële en milieu-overwegingen; ook maatschappelijke verantwoordelijkheid en energie-onafhankelijkheid zijn argumenten die in deze trend een rol spelen.
De interesse én het inzicht in het energieverbruik nemen toe dankzij ‘slimme meters’ en energielabels. De slimme energiemeters worden vanaf 1 januari 2015 grootschalig aangeboden en hiervoor zijn al extra producten, tools en apps uitgevonden waarmee op energie besparen nóg makkelijker wordt. Op energie besparen is een motivatie waarvoor de consument ook best wil investeren. Denk maar aan het succes van de zonnepanelen en de stijgende verkoopcijfers van elektrische auto’s. Misschien is eenzelfde succes binnenkort weggelegd voor zeer energiezuinige woningen, zoals een passiefhuis?
Energie besparen als product
De verduurzaming van de energiemarkt en de vraag van consumenten en bedrijven naar slimme oplossingen die helpen op energie besparen, vallen niet in dovemansoren. Er zijn steeds meer bedrijven, isolatie-, installatie- en bouwbedrijven maar ook adviseurs en energiebedrijven die advies, installatiewerk en onderhoud aanbieden die specifiek op energiebesparing gericht zijn. Sommige bouw- en installatiebedrijven bieden ‘energiebesparing’ nu zelfs als hun hoofdactiviteit aan.