Energieopslag maakt internationaal een spectaculaire groei door en staat ook in Nederland op doorbreken. Sinds vorig jaar heeft de Amerikaanse onderneming in Vlissingen een energie-opslaggebouw gerealiseerd dat zowel stroom kan opslaan als afgeven om zo het hoofdtransportnet van Tennet te stabiliseren. Het is het eerste energieopslaggebouw op het Europese continent. Het draait nu een jaar en AES denkt al aan uitbreiding. Het AES-opslaggebouw bevat 45.000 lithium ion batterijen. Ze kunnen 10 MW aan energie opslaan. Met behulp van de opslag kan zo het dubbele, dus 20 MW flexibel beschikbaar komen. Daardoor kan er ook op windstille en dagen met weinig zon voldoende energie worden geleverd.
Pilot van V-storage
Een andere interessante pilot is opgezet door V-Storage. Het bedrijf is samen opgericht met bussenbouwer VDL uit Eindhoven. Het bedrijf ontwikkelde een concept waarbij de batterijen van elektrische bussen waarvan de capaciteit met 20 procent is afgenomen, worden hergebruikt in een batterijsysteem voor tijdelijke opslag van stroom. In Eindhoven rijden 22 bussen met een 500 KWh-accupakket aan boord. Wanneer meerdere bussen tegelijk moeten laden, kan een elektriciteitsnet dat zonder extra investeringen in netverzwaring onmogelijk aan. In het concept van V-storage laadt de bus in korte tijd (10- tot 15 minuten) zijn accu uit de storage en meteen nadat de bus weer is vertrokken, laadt de opslag weer (met een lager vermogen) bij. In de toekomst zou de energieopslag niet meer exclusief voor de busvervoerder moeten blijven. V-storage denkt dat het systeem een waardevolle schakel zal zijn in de keten van landelijke en regionale netbeheerders, aangestuurd op basis van fleet management data van het openbaar vervoersbedrijf.
Uitholling business case
Toch is het volgens criticasters maar de vraag of de businesscases die voor opslag van elektrische energie zijn ontwikkeld ook op den duur houdbaar zijn. Voor energy storage is een smart grid nodig en een smart grid maakt vraaggestuurde levering mogelijk. Maar de toenemende vraagsturing en een groeiende buffercapaciteit betekenen immers tegelijk dat eventuele verstoringen in de onderlinge balans kleiner zullen zijn en sneller kunnen worden opgelost. Een succesvolle implementatie zal daarmee leiden tot uitholling van de eigen businesscase. Want het businessmodel zorgt er zelf voor dat de pieken en dalen in de energieprijs verdwijnen. Het gevolg hiervan is dat lagere kosten of een groter toepassingsgebied nodig zullen zijn om een positieve businesscase te behouden. Ook kunnen met een fijnmazigere data-infrastructuur kleinere eenheden bijdragen aan de flexibilisering van de elektriciteitsmarkt, waardoor veel extra buffercapaciteit beschikbaar komt. Capaciteit die wordt opgeslagen in thuisbatterijen als de Powerwall maar ook in de batterijen van elektrische auto’s.