Het elektrische wagenpark groeit snel in Nederland. Meestal worden elektrische auto’s tijdens de nachturen of op het werk opgeladen, maar snelladen is een must tijdens een lange rit. Hiervoor zijn krachtige laadpunten nodig bij tankstations langs de snelweg. MisterGreen heeft onder de naam Fast Charging Network langs de A-wegen vijftien snellaadstations. Daarmee kunnen de meeste elektrische auto’s binnen tien minuten weer vijftig kilometer verder.
Flexibel energienet
In Nederland rijden al ongeveer 100.000 (semi-)elektrische auto’s. Dit aantal zal in de aankomende jaren alleen maar groeien. Het opladen van deze auto’s vergt veel van het elektriciteitsnet. Om het elektriciteitsnet betrouwbaar te houden, zijn daarom nieuwe energiesystemen nodig. Zoals Vehicle-to-Grid waarbij de auto zélf als opslag fungeert, maar ook batterijsystemen. Die kunnen pieken en dalen in vraag en aanbod van energie opvangen nabij oplaadpunten.
Om minder energie van het net te vragen, heeft ook duurzaam opgewekte energie, bijvoorbeeld zonne-energie, een belangrijke rol bij snellaadstation Haarrijn. Naast een aansluiting op het energienet wekt het station langs de A2 ook zelf elektriciteit op. Boven de laadpunten staat een grote overkapping met daarop zonnepanelen. Deze voeden een grote batterij waaruit de elektrische rijder kan putten. Als deze centrale buffer onvoldoende voorraad heeft, wordt overgeschakeld op levering via het reguliere energienet van Stedin.
Mark Schreurs, directeur van MisterGreen, in een persbericht: “Het is belangrijk dat er altijd energie is om op te laden. Ook als de zon niet schijnt, als er in de toekomst veel tegelijk geladen wordt of als er beperkte capaciteit op het huidige energienet is. Met de inzet van zowel de zonnepanelen als batterij is de beschikbaarheid van onze snellaadpunten optimaal.”
Energy Storage System
Energiedienstverlener Alfen levert een Energy Storage System. Voor het project is een ‘superbatterij’ gebouwd, van in totaal 51 batterijen (90kWh). De batterijen in kwestie worden ook wel zijn second life batterijen genoemd, omdat het om stroombronnen gaat die al in eerdere projecten zijn gebruikt. “Wij zijn continu bezig met energieoplossingen van de toekomst. We beschouwen het dan ook als onze verantwoordelijkheid om onze kennis en innovatieve kracht te delen met partners, zoals nu met dit snellaadstation”, zegt Marco Roeleveld, directeur van Alfen.
Door voortdurende monitoring van pieken en dalen, de inzet van opslag en het zelf opwekken van elektriciteit uit zon, voorkomt het energiesysteem hoge investeringen door Stedin in het net. “De snelladers vragen een dusdanig vermogen dat Stedin hier goed naar moet kijken. En omdat dit om afgelegen locaties gaat, vergt dit soms een forse investering van onze kant en een grote belasting van het net. Met flexibiliteit door opslag in batterijen of Vehicle-to-Grid kan dit worden voorkomen”, licht David Peters, directeur strategie van Stedin, toe.