Frictie tussen autobanden en het wegdek consumeert normaliter zo’n tien procent van de brandstof van een auto of ander voertuig. Dit is zonde, want het is in principe weggegooide energie. “Als we die energie kunnen ‘vangen’ en hergebruiken, kan de brandstofefficiëntie van voertuigen flink verbeterd worden”, zegt onderzoeker Xudong Wang op de website van de universiteit.
De Nano-generator gaat uit van het Tribo-elektrisch effect. Dit is een effect waarbij bepaalde materialen die met elkaar in contact komen, in dit geval het wegdek en de autoband, door wrijving een elektrische lading uitwisselen. Op deze manier kan elektriciteit opgewekt worden. De Nano-generator werkt doormiddel van een elektrode in een bepaald onderdeel van de band. Wanneer dit deel van de band in contact komt met het wegdek, zorgt de frictie tussen de twee voor een elektrische lading.
Om de technologie aan te tonen, gebruikten de onderzoekers een speelgoedauto, uitgerust met LED-lampen. Toen de auto begon te rijden, sprongen de LED-lampen aan en uit. De frictie tussen de banden en het wegdek zorgde dus voor genoeg energie om de lampen te doen branden. Hiermee bewezen de wetenschappers dat de energie die normaliter verloren gaat aan frictie wel degelijk te ‘vangen’ en hergebruiken is.
De mate van energie die deze nieuwe technologie kan opwekken, is afhankelijk van het voertuig. Hoe groter/zwaarder het voertuig, hoe meer energie er opgewekt wordt. Hetzelfde geldt voor snelheid: meer snelheid staat gelijk aan meer energie.
Wang verwacht dat de technologie een grote impact kan hebben: “Er is ontzettend veel potentie in dit type energie.”