Elektrotechniek 2018 in het teken van de nieuwe E-installateur

Erik op 20 februari 2018 | 4 minuten leestijd
E-installateurs hebben iets langer dan gebruikelijk moeten wachten op hun tweejaarlijkse vakbeurs Elektrotechniek. Jaarbeurs is bezig geweest een nieuw concept te ontwikkelen dat beter aansluit bij de behoeftes van bezoeker en de ontwikkelingen in de markt. Op 6, 7 en 8 november 2018 vindt de nieuwe editie plaats van het vakevenement. Brandmanager Yvette van Leeuwen: “We gaan terug naar de basis. De bezoeker staat centraal en de beurs krijgt een sterke inhoudelijke focus”.

Eigen platform voor elektrotechniek

Jaarbeurs heeft het afgelopen jaar uitvoerig onderzoek gedaan voor de ontwikkeling van het nieuwe concept. Onderzocht werd onder andere de eventuele samenvoeging met de VSK, de vakbeurs voor verwarming, sanitair, klimaatbeheersing en koudetechniek. Ook Federatie Elektrotechniek (Fedet) heeft in dit voortraject meegedacht en hun achterban flink gepolst. Hieruit bleek een duidelijke behoefte aan verschillende platforms voor de W- en de E-kant. Van Leeuwen: “Hoewel de vakgebieden van de W- en de E-installateur steeds meer naar elkaar toeschuiven, denk bijvoorbeeld aan zonnecollectoren, is er behoefte aan een eigen platform voor elektrotechniek. W- en E-installateurs zijn niet dezelfde persoon, zij hebben echt andere drijfveren”.

De rol van de installateur verandert

Voor Elektrotechniek 2018 is gekozen voor drie thema’s: Open Source & Connectivity, Education & Development en Digital & Technology. Deze zijn na onderzoek onder de bezoekers gedetecteerd en sluiten aan op de veranderende rol van de installateur. Van Leeuwen: “Techniek wordt steeds slimmer en connectivity wordt steeds belangrijker. Hoe doe je dat? Hoe ga je om met technologische ontwikkelingen binnen het vak? Kies je bedraad of niet-bedraad? Welke keuzes maak je op het gebied van duurzaamheid? De traditionele elektricien bestaat straks niet meer: de E-installateur wordt steeds meer een alleskunner”.

Passie voor het vak

Jaarbeurs wil het elektrotechniekvak ook graag aantrekkelijk maken voor jongeren. Hoe? “Door het tonen van oplossingen op de beurs kunnen we laten zien hoe gaaf het vak is. We laten het totaalplaatje zien en hopen hiermee bezoekers te inspireren.” Dat geldt overigens niet alleen voor jongeren. De vakbeurs wordt een plek om te zien, te voelen, te doen en in gesprek te gaan over ontwikkelingen in de branche én die van jezelf. “De passie moet van het evenement afstralen,” zegt Van Leeuwen. “Mensen zijn terecht trots op hun vak. Met de vakbeurs Elektrotechniek willen we ze ook trots onderdeel uit laten maken van de E-installatie community. Jaarbeurs speelt hier graag een rol in”.

Luisteren naar de doelgroep

Elektrotechniek 2018 in het teken van de nieuwe E-installateur
Brandmanager Yvette van Leeuwen

Het Elektrotechniekteam van Jaarbeurs geeft de beurs verder vorm in samenwerking met focusgroepen, een adviesraad van bezoekers en (potentiële) exposanten. Ook Fedet zal waar nodig meedenken, al speelt de federatie verder geen leidende rol bij het vakevenement. Doel is om samen met de doelgroep de verdieping op te zoeken en de inhoudelijke sessies vorm te geven. “Wij luisteren en faciliteren”, aldus Van Leeuwen, die veel ervaring heeft met ‘doelgroepdenken’. Ze is vanaf januari 2018 actief als brandmanager Elektrotechniek, maar is al negen jaar werkzaam voor Jaarbeurs, waarvan de laatste drie jaar voor de consumentenmarkt. Met haar marketingachtergrond sluit dit perfect aan bij de rest van het team Elektrotechniek, dat bestaat uit echte vakexperts.

Programma

Er zijn inmiddels al circa 60 partijen met concrete interesse voor deelname. Komende weken zullen de eerste namen bekend worden. Jaarbeurs zal met iedere exposant in gesprek gaan, vertelt Van Leeuwen. “Wat is voor jullie belangrijk? Wat zijn jullie eigen ontwikkelpunten? Ga je eigen masterclasses geven? Er wordt flink de ruimte gegeven aan content.” Rond de zomer zal het programma op hoofdlijnen bekend zijn. 

Gerelateerde artikelen