Om de laadtijd van elektrische auto’s te verkorten, werken de onderzoekers met titaandioxide. Nu is het nog zo dat de accu van een elektrische auto wordt opgeladen dankzij een zogenaamd ‘negatief deel’ van grafiet in lithium-ion-batterijen. De onderzoekers hebben dit grafiet vervangen door een gelachtig materiaal van titaandioxide, wat de chemische reactie in de batterijen aanzienlijk versneld. Het opladen van de accu’s gaat hierdoor een stuk sneller.
Langere levensduur
De NTU claimt niet alleen te kunnen zorgen voor accu’s die zichzelf sneller opladen, maar ook voor accu’s die langer meegaan. Volgens de onderzoekers kan de nieuwe soort batterij 10.000 keer opgeladen worden, zonder aan capaciteit in te moeten leveren. Dit resulteert in een langere levensduur van wel twintig jaar.
Over twee jaar op de markt
De wetenschappers verwachten de nieuwe accu binnen twee jaar op de markt te brengen. Of de nieuwe technologie ook gebruikt kan worden in andere toepassingen, zoals bijvoorbeeld het opladen van smartphones, is niet bekend.